This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Waarom dit seminar?
De eerste generatie Knowledge Management was een hype die meer teleurstelling opriep dan enthousiasme. De argumentatie waarmee eerste-generatie Knowledge Management tools werden verkocht, was dan ook niet zo gezond: namelijk als een technologisch middel waarmee de kennis van medewerkers werd opgeslagen in een informatiesysteem en beschikbaar gemaakt. Waardoor die medewerkers meer vervangbaar, en dus goedkoper zouden worden. Dat alvast is een grote illusie gebleken: de tools waren te complex, en medewerkers niet gemotiveerd om ze te gebruiken.
Verwant seminarie: |
Dit
seminarie gaat in op nieuwe trends in gebruik van webtools binnen het bedrijf. Met "Web 2.0: nieuwe trends in Web projecten" lichten we nieuwe trends in externe webprojecten toe - u kan met korting inschrijven voor beide seminaries tegelijk. |
Hedendaags KM gaat eerder over het managen van mensen en processen, dan over het managen van kennis als object op zich. Technologie komt pas op de 2de plaats:
Blogs, wiki's en rss-feeds zijn werkmiddelen die populair zijn geworden op het publieke internet, maar ook binnen de bedrijfsmuren worden ingezet als light-weight kennismanagement-systemen. Ze zijn goedkoop, eenvoudig en snel op te zetten en bieden van nature een aantal mogelijkheden tot interactie tussen de gebruikers.
In de gretigheid waarmee deze tools worden worden binnengehaald door projectgroepjes en IT mensen, (vaak zonder medeweten van het management), schuilt ook een risico. Net zoals met de wildgroei aan departementale intranets, kan de situatie technisch of organisatorisch onbeheersbaar worden. Ondanks alle hype rond blogs en wiki's als maatschappelijk fenomeen, of als marketing- en communicatie-instrument, is er weinig bekend over goed gebruik van die tools binnen de bedrijfsmuren.
Verder is het belangrijk te weten in welke context ze kunnen worden ingezet, en wat de sterktes en zwaktes zijn ten opzichte van werkmiddelen die al langer bestaan: bulletin boards en discussielijsten of “out of the box” collaboration tools, zoals Groove of Sharepoint.
Voor wie is dit seminar bestemd ?
Aarzel niet om uw bijkomende vragen over dit onderwerp vooraf door te spelen aan seminars@itworks.be.
Verwant seminarie: |
Dit
seminarie gaat in op nieuwe trends in gebruik van webtools binnen het
bedrijf. Met "Web 2.0: nieuwe trends in Web projecten" lichten we nieuwe trends in externe webprojecten toe - u kan met korting inschrijven voor beide seminaries tegelijk. |
Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.
Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.
U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.
Ton Zijlstra studeerde electronica en wetenschapsfilosofie, werkte achtereenvolgens in de technische dienstverlening, kwaliteitsmanagement, kennismanagement en kennismanagementadvies.
Hij werkt bij Proven Partners, een Kennismanagement adviesverleningsbedrijf. Hij onderhoudt een populaire blog, Interdependent Thoughts, over kennismanagement in het Engels, Nederlands en Duits. Hij ziet kennismanagement eerst en vooral als het managen van mensen, eerder dan als een technologisch vraagstuk.
Frank Janssen is trendwatcher, consultant en publicist. Hij studeerde bedrijfseconomie in Eindhoven en heeft een jarenlange ervaring op terreinen als kwaliteitsmanagement, documentmanagement, informatiemanagement en kennismanagement. Hij werkt bij het Nederlandse TPG Post (onderdeel van TNT) en houdt zich daar bezig met internet, intranet en business development.
Met als invalshoek markten, organisaties, technologie en vooral (gedrag van) mensen volgt hij vanaf begin 2004 actief digitale trends op zijn persoonlijke weblog Frankwatching.com. Zijn zakelijke roots en zijn persoonlijke interesse in onderwerpen als marketing, media en politiek geven kleur aan de dagelijkse artikelen op deze druk bezochte businessblog. Hij doet verder regelmatig verslag van events en is ook zelf een veelgevraagd gastspreker.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !