Logo

Kennismanagement in een Microsoft omgeving

Kennismanagement in een Microsoft omgeving


Optimaliseer het gebruik van SharePoint, Office, ... voor collaboration, kenniswerk en social networking in uw bedrijf !

26 April 2012 (14-18u30)
Locatie: Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
Gepresenteerd in het Nederlands door
Prijs: 420 EUR (excl. 21% BTW)
Registreer NU »

This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email

Check out our related in-house workshops:

 Leerdoelen

Waarom dit seminar over kennismanagement op het Microsoft platform ?

Enerzijds groeit in onze organisaties het besef dat de performantie van kenniswerkers moet en kan verbeterd worden, en dat kennismanagement dus noodzakelijk is. De groeiende berg documenten en emails maken dat voor veel organisaties actie dringend wordt.

Anderzijds stelt men vast dat Microsoft Outlook en Office voor de meeste kenniswerkers hun dagelijkse werktuigen zijn. SharePoint is de basistool van Microsoft voor collaboration en kennismanagement, en gedraagt zich als een verlengde van MS Office. In een dergelijke omgeving is de keuze voor SharePoint als ICT-enabler voor kennismanagement een voor de hand liggende optie. Er wordt in dit seminar ook voldoende aandacht besteed aan DE kritische succesfactor voor een succesvolle SharePoint-implementatie: de Governance aan de businesskant met de verschillende rollen die de business op zich moet nemen.

Dit seminar toont op een praktische wijze via talloze voorbeelden en anekdotes hoe de Microsoft omgeving voor kennismanagement gebruikt kan worden. Het gaat hierbij niet alleen om SharePoint, maar ook om andere tools zoals Office, Exchange, Communications Server, OneNote, tablet PC’s en Smartphones, Office 365, ... Het geheel wordt geïllustreerd met verschillende voorbeelden uit de realiteit van allerlei organisaties, van groot over klein tot éénmansbedrijven, zowel in de privé- als in de publieke sector.

Wat leer je tijdens dit seminar ?

  • Principes, voorbeelden en bouwstenen van goed kennisbeheer
  • Microsoft tools voor kennismanagement: wat, waarom & vooral hoe ?
  • Andere nuttige tools voor kennismanagement in een Microsoftcontext
  • Governance, Maturiteit, Organisatie, Kosten en Baten van KM
  • Projectaanpak, quick wins en low-hanging fruit, ...

Voor wie is dit seminar over kennismanagement op het Microsoft platform bestemd ?

Dit seminar is vooral interessant voor:

  • Kenniswerkers en hun managers die hun eigen werking willen verbeteren
  • Kennismanagers en hun medewerkers
  • Verantwoordelijken voor het Intranet
  • Content Managers
  • Medewerkers uit interne communicatie, procesmanagement en HR die de ICT ondersteuning van KM beter willen begrijpen
  • Betrokkenen in veranderingsprogramma's (Kwaliteitzorg, Business Process Reengineering...)
  • Vormers en ondersteuners van Office-toepassingen
  • Informatiearchitecten
  • ICT'ers verantwoordelijk voor de uitbating en het goed gebruik van SharePoint e.d.

 Volledig Programma

13.30u-14.00u
Registratie met koffie/thee en croissants + Networking opportuniteit
14.00u-15.00u
KM Principes, voorbeelden en bouwstenen
  • Wat is kennismanagement (KM) ?
  • Eenvoudige vragenlijsten om praktisch te beseffen waar KM over gaat
  • Expliciete en impliciete (tacit) kennis
  • Hoe maak je teksten met een goede kwaliteit?
  • De groei van kennis: van vertellen naar tellen
  • Menselijke groepen, netwerken en communities: het middelpunt van KM
15.00u - 15.15u
Korte pauze met koffie/thee, versnaperingen en mogelijkheid tot networking
15.15u - 16.45u
Microsoft Tools voor KM: Wat, Waarvoor en Hoe ?
  • (Windows) SharePoint (Services 2007) / SharePoint Foundation 2010 voor uw groep of community
    • Basisfuncties: documentbibliotheken, webpagina’s, blog, wiki, lijsten met hyperlinks, taken, issues, adressen, discussiefora, ...; toepassingen voor collaboration onder kenniswerkers
    • De opbouw van sites en subsites en web parts
    • Illustraties in een KM-context: kennisondersteuning on the job, kennisbanken (met documenten en wiki’s), opleiding, samen leren en ontdekken in Communities of Practice, de Kenniswinkel, kennisnieuws
    • Onderscheid registraties van documentatie
    • Hoe vind ik iets? Metadata, tags, taxonomy & folksonomy, navigeren, filteren en zoeken.
    • Content Types en Templates om vindbaarheid, uitwisselbaarheid, efficiëntie en standaardisatie te bevorderen
    • Integratie met Outlook, social media en Office
    • Op de hoogte blijven van veranderingen: Alarmen en RSS
    • Workflows
  • Microsoft Search Server 2008/2010 Express: de gratis zoekmotor voor de KMO
    • Search en searchscopes om gericht te zoeken op netwerkshares, SharePoint e.d.
    • SharePoint via Microsoft Online
  • SharePoint Server voor een grotere organisatie
    • Content management
    • People Search
    • Persoonlijke sites
    • Personalisatie op basis van rollen
    • Nieuw in 2010: social networking en persoonlijk Kennismanagement
    • Toegang tot Business Intelligence via Excel Services
    • Intranet en extranet gebaseerd op SharePoint
    • Nieuw in 2010: FAST search voor gecombineerd zoeken in gestructureerde en ongestructureerde gegevens
  • MS OneNote: hou uw nota’s en studies bij, en werk (bijna) papierloos
  • Office Communicator en Communications Server
    • Presence information en instant messaging
    • Leren on line vergaderen
  • De betere hardware voor de kenniswerker
    • De Tablet PC, want je maakt toch schetsen ?
    • Uw Smartphone met Windows Mobile en OneNote Mobile
  • SharePoint in de cloud
    • BPOS en Office 365
  • De 3C's van KM: Content, Collaboratie en Communicatie
  • Het belang van functionele architectuur, geïllustreerd met toepassingen voor verschillende aspecten van kenniswerk
  • Aanpakken van e-mail en informatieoverlast
16.45u - 17.00u
Korte pauze met koffie/thee, versnaperingen en mogelijkheid tot networking
17.00u - 18.15u
Kennismanagement
  • KM Processen
    • De drie kernprocessen van kennismanagement: kennisgebruik, kennisontwikkeling en kennisinvestering
    • De plaats van elke SharePoint functie in de KM kernprocessen
  • Organisatie, Cultuur & Governance
    • Netwerk van KM adviseurs
    • De cruciale rol van de lijnmanagers in KM
    • De functie Kennismanagement
    • Kennis en Macht
    • Cultuur en goede gewoontes van managers
    • Governance: wie is waarvoor verantwoordelijk? Over kennismanagers, kennissecretarissen, urbanisten en architecten, en de verantwoordelijkheid van de managers.
  • Hoe (door)starten? Maturiteit
    • Starten via acute kennisproblemen en/of top down
    • Hoe groeien vanuit een chaos van systemen?
    • Maturiteitsmodel voor kenniswerk
    • Maturiteit van gebruikers
    • Welk soort projectmanagement?
  • Investeringen, Metingen, Kosten en Baten
18.15-18.30u
Vragen, samenvatting en besluit
18.30-19.30u
Mogelijkheid om na te praten bij een hapje en drankje, aangeboden door I.T. Works

 Sprekers


Steven Warmoes (Warmoes & Networks)
Warmoes & Networks

Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.

Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.

U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.

Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !


   © I.T. Works - - +32 (9) 241.56.13