Enterprise Content Management
Concepten, business case, technologie voor het beheer en terugvinden van informatie, Web content en documenten.
6 October 2004 (14-21)
Locatie:
Business Faculty Brussel (Neder-over-Heembeek)
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
480 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar ?
Documentbeheerssystemen zijn al zo'n 15 jaar een vaste waarde
in softwareland. Met de komst van het web was er plots nood aan een nieuwe categorie
van toepassingen die toelieten de inhoud van websites op een efficiënte manier
te onderhouden: de Web Content management tools.
Gratis: ECM Gids 2005! |
Inbegrepen
in uw inschrijving krijgt u de ECM Gids 2005 (waarde
€79).
Meer info |
|
|
|
Deze twee markten van Document management en Web Content management zijn aan
het vervloeien in wat "Enterprise Content Management" werd gedoopt.
De term behelst de aanmaak, het beheer en de publicatie van bedrijfsinhoud in
alle mogelijke vormen (documenten in blobs, maar evengoed XML files, relationele
databasesystemen of repositories van herassembleerbare documentcomponenten).
Ook tot voor kort aparte niche-activiteiten als digital asset management en
source control worden bij ECM gerekend. Gemeenschappelijk kernpunt is het beter
laten renderen van de arbeidsintensieve en dus dure activiteit die de creatie
van content is. Enterprise Content Management is daarmee ook een zaak van elk
bedrijf, niet alleen van de publishing industrie waarmee het soms geassocieerd
wordt.
Vendors proberen vanuit hun eigen historische discipline dé referentie
te worden in deze geïntegreerde visie. Net omdat contentbeheer zoveel met processen
te maken heeft, is het belangrijk een goede analyse te maken van de content
die in uw bedrijf circuleert en hoe er (beter) gebruik kan van gemaakt worden,
om dan pas de geschikte toolkeuze te maken. Bij de toolkeuze zelf is het dan
weer letten op de openheid van de technologie, zodat u later niet voor dure
verrassingen komt te staan in deze snel evoluerende markt.
Welke vragen worden op dit seminar beantwoord ?
- Welke concepten zijn er belangrijk bij enterprise content management ?
- Hoe krijg ik zicht op de requirements voor content en document management
in mijn eigen bedrijf ?
- Hoe beantwoordt u met enterprise content management de groeiende behoefte
aan compliance en regulering (bv. Sarbanes-Oxley Act) ?
- Welke verschillende technologieën en methodes kunnen mij helpen bij
het beheren, aanmaken en publiceren van content ?
- Wat zijn de features en voordelen van verschillende op de markt beschikbare
(E)CM tools, en welke functionaliteit past bij welk soort content? Hoe open
zijn deze omgevingen ?
- Moet ik niet eerder investeren in het reengineeren van de informatiestroom
in mijn onderneming dan (enkel) in dure tools ?
- Het is makkelijk om heel veel informatie op te slaan in een content management
oplossing, maar hoe zorgt u ervoor dat u uw documenten terugvindt ? M.a.w.
hoe zit het met search en retrieval oplossingen ?
- Buy versus Build: nog steeds een relevante vraag ? Wat koopt u en wat bouwt
u zelf ?
- Is er enig heil te verwachten uit de open source hoek ?
Voor wie is dit seminar bestemd ?
- Verantwoordelijken intranet, e-business, knowledge management projecten
met interesse voor het beheer van content.
- Document en content management projectleiders.
- Informatie en communicatiemanagers
- Kennisbeheerders
Volledig Programma
13.30u - 14.00u
Registratie en ontvangst van de deelnemers
met koffie/thee
14.00u-14.45u
Enterprise
Content Management: Inleiding, Positionering, Concepten & Technologie
(Peter
Hinssen)
- Algemene inleiding: information maturity model, structured vs. unstructured
content, ...
- Business drivers: compliance, Sarbanes-Oxley Act (SOX), verbetering van
de efficiëntie, ...
- Positionering: waar hoort content management
- thuis in het IT landschap ?
- ECM vs. Smart Enterprise Suites
- Enterprise content management als integratie van traditioneel document management,
web content management, digital asset management en document component mgt.
-
Gratis: ECM Gids 2005! |
Inbegrepen
in uw inschrijving krijgt u de ECM Gids 2005 (waarde
€79).
Meer info
|
|
|
|
Concepten:
- Locking / check in / check out
- Versioning & Branching
- Meta-data / Categorising / classification
- Lifecycle & Workflow
- Access control/Security
- Digital Rights Management
- Snapshots (publication)
- Searching
- Een Architectuur voor ECM:
- Creatie van content, beheer en delivery, typisch via een enterprise portal
- Technologieën voor ECM: XML, WebDAV, applicatie servers, portals, ...
- De business case voor ECM
15.30u-16.00u
Koffie en Informatiemarkt
16.00u-16.45u
De
Relatie tussen Search & Navigatie
(Paul Hermans, Head of Information Architectures,
Amplexor)
- Zoekmechanismen: concepten en overzicht van de technologie
- Search engines, indexing en text mining
- Taxonomieën, thesaurus, metadata en automatische categorisatie
- Produktoverzicht van search tools: Autonomy, Convera, Fast, Verity, ...
- Lessen uit de praktijk en best practices in search & retrieval. Bijv.
hoe overtuigt u content creators om goede metadata toe te voegen aan content,
hoe zoekt u in gestruktureerde en ongestruktureerde content, ... ?
16.45u-17.30u
Case study: Beheer van productinformatie voor Web en
Print
(Tom Tanghe, Information Systems Department Daikin Europe)
- In de levensduur van een product, wordt informatie gestockeerd in vaak
disparate systemen: technische fiches, illustraties, marketingmateriaal voor
web en print...
- Tom Tanghe presenteert de resultaten van 2 interne projecten die bij Daikin
de interne product-informatieflow automatiseerden en de publicatie van algemene
en productinformatie naar meerdere websites mogelijk maakte.
18.45u-19.45u
Overzicht en Vergelijking van ECM en WCM Tools
(Peter Hinssen)
- Produktoverzicht en vergelijking: Interwoven, Vignette, Tridion, Microsoft CMS, Merant,
- Stellent, Documentum, Microsoft SharePoint, Hummingbird, SAP, IBM, ...
- Vendorselectie en "Buy versus build":
- geïntegreerde pakketten versus custom contentbeheer systeem op maat
- zijn er bruikbare open source producten ?
- Web content management (WCM) tools
- Hoe gaat u om met legacy: conversie van 1ste-generatie statische websites en Intranets
- Content input, beheer en presentatie
- Het budgetteren van web projecten
- Specifieke selectiecriteria bij een Web CMS
- Overzicht van de belangrijkste marktspelers
20.15u-20.45u
Implementatie-Aspekten, Organisatie en processen
(Peter Hinssen)
- Project opzet
- Internal staffing
- Perspectief van de integrator
- Succesfactoren en valkuilen in ECM
20.45u-21.00u
Conclusies en afsluiting van de dag
Sprekers
Paul Hermans is onafhankelijk consultant op het vlak van:
- XML; van alle mogelijke varianten van schematalen (XSD, RelaxNG, Schematron, NVDL) over XSLT/XQuery tot design en implementatie van hele XML pipeline architecturen. Hij is o.a. de XML architect van de "Dublin Core" gebaseerde web metadata infrastructuur van de Nederlandse overheid.
- OWL/RDF(S), oftewel de semantische web stack. In die hoedanigheid is hij architect van een ambitieus cultureel erfgoed project geïnitieerd door de Provincie Limburg, met allerlei koppelingen naar ontologieën en thesauri in "SKOS".
- Resource Oriented Computing en REST.
M.b.t. semantische web
technologieën converteert hij legacy data naar RDF,
voegt hij verschillende databronnen samen en ontwikkelt hij ontologieën om
data te integreren en nieuwe data af te leiden.
Paul was hoofd electronisch uitgeven bij Ced.Samsom, deel van
Wolters-Kluwer en verantwoordelijk voor het software pakket "Accon". Hij was stichter en zaakvoerder van ProText, een zeer gespecialiseerde
dienstverlener op het vlak van SGML en later XML gebaseerde single-source
publishing oplossingen. Hij maakte deel uit van het management team van Amplexor, een enterprise
content management solution provider.
Ir. Peter Hinssen is een entrepreneur, spreker en schrijver. Hij is voorzitter van Porthus NV dat hij mee opstartte in 1999. Porthus is een toonaangevende leverancier van OnDemand IT-oplossingen. Daarnaast is Peter mede-oprichter van Across Technology, een consultancybedrijf voor IT strategie, Business/IT Alignment en Change Management.
In 1995 startte Peter zijn Internetactiviteiten als oprichter van e-COM, een Internet Agency dat zich vooral richtte op de Intranet/Portal markt en dat in 1999 werd overgenomen door Alcatel, en tot Alcatel e-COM en later The e-Corporation werd omgedoopt. Vanaf 2000 werd Peter Entrepreneur in Residence bij McKinsey & Company waar hij twee jaar werkte rond entrepreneurship, e-government en business/IT alignment.
Peter werkte samen met John Henderson ('Strategic alignment between business and IT'), Nicholas Carr ('IT doesn't matter') en Peter Weill ('Enterprise Architecture as Strategy') in projecten rond strategische alignment voor klanten als ING, FORTIS, Johnson & Johnson en de Royal Bank of Scotland.
Zijn boek "Business/IT Fusion. How to move beyond Alignment and transform IT in your organization" rolde in december 2008 van de persen. Dit 280 bladzijden tellende, schitterend geïllustreerd hardcover boek wordt uitgegeven bij Mach Media NV, ISBN: 9789081324236) en u vindt het ook op Amazon.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !