Ervaringen met E-Invoicing

Ervaringen met E-Invoicing


Binnenkomende en uitgaande elektronische facturatie: een stand van zaken en de best practices

12 April 2007 (14-21)
Locatie: Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd in het Nederlands
Prijs: 540 EUR (excl. 21% BTW)

This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email

Check out our related in-house workshops:

 Leerdoelen

Negenhonderd miljoen. Dat (900.000.000) is het aantal facturen dat elk jaar uitgeschreven wordt in België. De helft daarvan zijn transacties tussen bedrijven. Het overgrote deel van die facturen wordt nog altijd als papieren document verstuurd én verwerkt.

Grote verstuurders van facturen doen er dan ook alles aan om van papier naar digitaal over te schakelen. Een aantal bedrijven betrouwen daarbij op hun eigen IT-infrastructuur, vaak wordt er een beroep gedaan op gespecialiseerde tussenpartijen (betalingsplatformen) zoals Certipost, Isabel of OB10. Die garanderen dat aan alle wettelijke vereisten rond onbetwistbaarheid en archivering van facturen wordt voldaan.

Nog groter is de kost van het behandelen van inkomende facturen. Al naargelang de bron rekent men op 15, 30, of zelfs 80 euro per factuur: overtikwerk (nog steeds!), het uitzoeken van de interne verantwoordelijke die zijn goedkeuring moet geven en het budget waarop de factuur moet worden geboekt, en de tijd die kruipt in het rechtzetten van fouten bij dit manueel proces. Enkel het omzetten van papier naar digitaal van binnenkomende facturen levert daar geen verbetering als de workflow niet wordt aangepakt. Meer nog, in veel bedrijven worden binnenkomende elektronische facturen gewoon weer afgedrukt om dan dezelfde weg te volgen als andere papieren facturen.

Veel bedrijven kijken dan ook naar e-Invoicing, elektronische facturatie. Potentiële kostenbesparingen zijn heel groot, maar hoe zit het met de wettelijke vereisten? Hoe overtuig je klanten (en leveranciers) om over te stappen op e-Invoicing? En wat zijn de typische struikelblokken bij het automatiseren van de behandeling van inkomende facturatie? Met het gloednieuwe seminar "Ervaringen met e-invoicing" op 12 april krijgt u de huidige stand van zaken, en hoort u hoe andere bedrijven hun project hebben aangepakt.

Welke vragen worden beantwoord op dit seminar?

Voor wie is dit seminar bestemd?

Een e-invoicing project vereist een multidisciplinaire aanpak. We verwachten dus zowel:

 Volledig Programma

13u30-14u00
Registratie en Koffie/Thee
14u00-14u45
Elektronische facturatie: een overzicht
(Anthony Belpaire, ONEA)
14u45-15u30
Elektronische facturatie juridisch bekeken
(Bert Mesdom, Manager, PricewaterhouseCoopers)
15u30-16u00
Koffie/Thee
16u00-16u30
Selectie van een partner voor uitgaande facturatie/marktoverzicht
(Anthony Belpaire, ONEA)
16u30-17u15
Case Study: Domo
(Wilfried Baeten, ICT Manager)

Wilfried Baeten, ad interim ICT manager bij Domo, geeft een overzicht van de business voordelen, de projectkosten en de besparing in beheer en maintenance.

17u15-17u45
Business case voor het automatiseren van binnenkomende facturatie
(Pieter Breyne, PWC)
17u45 -19u00
Diner
19u00-19u45
Case Study: Cebeo
(Freddy Spanhove, CEBEO)

CEBEO is al vele jaren actief in de elektrotechnische groothandel, een sector met typisch grote aantallen artikellijnen met lage waarde en beperkte marge. Kostenbesparing op administratieve afhandeling van bestellingen is dan ook cruciaal om competitief te blijven. In de presentatie worden volgende punten behandeld:

19u45-20u15
Case Study: SIN&STES
(Philippe Veyt, Integration Experts Company)

SIN&STES is een Franse dienstverlener in facility management. Zij hebben recent een oplossing geïmplementeerd met hun partner Integration Experts Company voor dematerialisatie en opvolging van leveranciersfacturen.

20u15-20u45
elektronische facturatie: toekomstperspectieven
(Anthony Belpaire, ONEA)
20u45-21u00
Wrap-up en conclusies
21u00
Einde van dit seminar

 Sprekers


Anthony Belpaire ()

Anthony Belpaire begeleidt bedrijven inzake automatisatieprojecten voor zowel binnenkomende- als uitgaande facturen.  En dit vanaf de start (requirements capturing, business case, oplossingsarchitectuur, rfp..)... tot de finish (program management, alignering Fin-IT, change management).  Net als een architect die een huis ontwerpt,  de juiste materialen kiest, en mee verantwoordelijk is voor de oplevering conform budget.

Anthony bouwde een jarenlange ervaring op in de wereld van electronische facturatieverwerking als mede-oprichter van ONEA NV, een integrator van purchase-2-pay oplossingen, en als verantwoordelijke bij Certipost voor de productstrategie. Anthony bekleedde deze funktie na de acquisitie door Certipost van Info2clear NV, een specialist inzake rechtenbeveiliging van digitale documenten welke Anthony zelf opstartte.Voorheen was Anthony aktief in zowel ICT start-ups als grotere spelers als GlobalSign, BelgiumOnline, Alcatel en Corelio.

Anthony heeft een burgelijk ingenieurs opleiding aan Universiteit Gent, aangevuld met opleiding in het MIT en Universitat de Valencia omtrent artificiële intelligentie.

Hij is te bereiken op anthony[at]belpaire.biz.

Bert Mesdom (PricewaterhouseCoopers)

Bert Mesdom heeft als BTW-expert binnen PricewaterhouseCoopers een grote ervaring opgedaan in het juridisch begeleiden van elektronische facturatie en archiveringsprojecten.

Sinds 2002 volgt hij de Europese, nationale en internationale wetgeving hieromtrent op de voet. Hij heeft ervaring met het valideren van elektronische facturatie- en archiveringsoplossingen voor IT-bedrijven en voor multinationale ondernemingen. De meeste van deze projecten hebben een internationale dimensie (tot 29 landen). Bert heeft ook geholpen met de redactie van het boek “E-invoicing en E-archiving”, dat het wetgevend kader inzake facturatie en archivering uiteenzet in 41 landen.

Pieter Breyne (PriceWaterhouseCoopers)

Na zijn studies van Burgelijk Elektrotechnisch Ingenieur, begon Pieter Breyne zijn carrière bij Quadrat Medical Software, nu deel van Agfa Healthcare. Als project manager was Pieter verantwoordelijk voor de implementatie van verscheidene software implementaties in België en het buitenland, waaronder Frankrijk, Italië en Taiwan.

Pieter BreyneIn 2000 besloot Pieter op de e-Business trein te springen en ging bij Arthur Andersen werken. Vanuit het kantoor in Londen onderzocht Pieter verscheidene e-Business applicaties, zoals e-Procurement en e-Commerce paketten. Bij Certipost combineerde Pieter zijn technische en commerciële vaardigheden, in de functie van product manager. Hij was verantwoordelijk voor de e-Invoicing oplossing, zowel op technisch niveau (uitwerken van de roadmap) als op commercieel niveau (pre-sales en spreker op events en seminars), als op marketing niveau (schrijven van white papers).

Binnen PwC Advisory Services is Pieter verantwoordelijk voor de e-Invoicing en e-Archiving service offering vanuit zakelijk en technologisch standpunt. In samenwerking met de BTW afdeling, adviseert Pieter bedrijven omtrent de wettelijke, economische en technische aspecten van e-Invoicing en e-Archiving en helpt hen bij de implementatie van hun e-Invoicing en e-Archiving project.

Daarnaast is Pieter ook actief lid van de IT Governance en IT Architecture focus area workgroups.

Freddy Spanhove (Cebeo)

Freddy SpanhoveFreddy Spanhove is bij Cebeo verantwoordelijk voor e-business. Cebeo is de Belgische marktleider inzake distributie van elektrotechnisch materiaal. Cebeo kan bogen op een sterke logistieke afdeling, een hoge graad van informatisering én vooral op de inzet, kennis en ervaring van bijna 500 medewerkers. In niet minder dan 22 filialen is men dagelijks in de weer om een brug te slaan tussen fabrikant en gebruiker.

Cebeo maakt deel uit van de internationale groep Sonepar, een onafhankelijke Franse groep gespecialiseerd in de distributie van elektrotechnisch materiaal, en de wereldwijde nummer 1 in de sector.

Freddy heeft een opleiding genoten als Handelsingenieur aan de VUB aangevuld met een Master degree in Management.

Wilfried Baeten (Soneva)

Wilfried BaetenWilfried Baeten is CTO/COO van Integration Experts Cpy, een bedrijf gespecialiseerd in oplossingen van Enterprise Application Integration en ‘Legal’ Electronic Archiving.

Daarnaast is hij met zijn bedrijf Soneva NV aktief als ICT Interim Manager. Zo is Wilfried vandaag eveneens aktief als Interim Group ICT Manager bij Domo.

Voorheen was Wilfried aktief als Solutions Director bij Porthus en bij Arthur Andersen en Callataÿ&Wouters. Hij is van opleiding Burgerlijk Ingenieur (KUL) en heeft een jarenlange ervaring in ICT consultancy, project&service management en technologische produkt ontwikkeling.

Philippe Veyt (Integration Experts Company)

Philippe Veyt is Managing Partner en CCO van Integration Experts Cpy, een bedrijf gespecialiseerd in consulting en oplossingen rond Enterprise
Application Integration, B2B en 'Legal' Electronic Archiving.

Na studies in de rechten en de informatica, begon hij zijn carriere als ERP consultant in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Later stond hij mee aan de wieg van Enterprise Integration Partners, een bedrijf dat EAI en B2B oplossingen aanbood aan vooral grote multinationale bedrijven.

Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !

-->