Web 2.0: nieuwe trends in Web projecten
Een executive overview van Webstandaarden, content syndicatie, Ajax, en Search engine Optimalisatie en Marketing
30 November 2005 (14.00-18.30)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
Prijs:
270 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar?
Development van web interfaces is weer een hip gebeuren, in zoverre zelfs dat
techno goeroes het hebben over een "heruitvinding van het web" en
de term "Web
2.0" hebben gelanceerd. Zoals vaker met buzz-words het geval, is er
geen precieze definitie en ziet iedereen in de term wat hij of zij er wil in
zien:
-
techneuten leggen de nadruk op het gebruik van webservices: het beschikbaar
maken van applicatielogica of data, zodat ze door externe applicaties kunnen
gebruikt en gehercombineerd worden
- web interface designers ijveren voor webstandaarden (xhtml en css), wat
een betere scheiding van html broncode en visuele presentatie inhoudt, en
moet leiden tot makkelijker onderhoud en grotere flexibiliteit, zoals het
publiceren naar verschillende media
- application flow designers zijn wild van "Ajax" ("Asynchronous
JavaScript and XML"), in feite een herontdekking van de interactieve
mogelijkheden van javascript, en de communicatie tussen browser en server
via kleine xml-pakketjes in plaats van telkens opnieuw een volledige pagina
te herladen
- economisten hebben het over "the long tail", wat betekent dat
door gebruik van technologie het mogelijk en rendabel wordt om vele kleine
doelgroepen te bedienen met gecustomiseerde producten en diensten in plaats
van met één product voor de "gemiddelde consument"
- kenniswerkers en informatie-architecten worden verleid door de eenvoud en
kracht van "social software" tools als wiki's en blogs
- marketeers en communicatiemensen zijn dan weer enthousiast over online netwerkeffecten
door viral of buzz marketing, maar net verontrust over het verlies aan controle
over hun merknaam in blogs en search engines.
Wie externe of zelfs grootschalige interne webprojecten beheert of wil opstarten,
moet van vele markten thuis zijn. We geven een overzicht van het begrip Web2.0
en beperken ons tot die aspecten waar u onmiddellijk impact op heeft:
- front-end, concepten en functionaliteit (het seminarie is technologie-agnostisch
wat betreft de backend, die zowel Java, .NET of scriptingtaal-based kan zijn)
- webstandaarden
- Ajax als nieuw webclient paradigma
- mogelijkheden en risico's van het web bij externe communicatie en marketing
- voordeel halen uit "user-generated" content zowel binnen de
website als op blogs
- vindbaarheid binnen search engines en search engine marketing
Voor wie is dit seminar bestemd ?
- managers van externe web projecten, zowel ontwikkeld in eigen beheer als
uitbesteed
- marketing, e-business en externe communicatie mensen die grip willen krijgen
op online imago en merkbekendheid
- wie op de hoogte wil blijven van nieuwe trends in het ontwikkelen van web
interfaces
Aarzel niet om uw bijkomende vragen over dit onderwerp vooraf
door te spelen aan seminars@itworks.be.
Volledig Programma
13.30u-14.00u
Registratie met koffie/thee en croissants
14.00u-14.15u
Web 2.0 Intro
(Bart De Waele)
- Web 2.0 begrip
- Revolutie, mythe of hype ? Een praktische benadering.
14.15u-14.45u
Waarom u nog wakker moet liggen van html
-
Wat zijn webstandaarden.
- Verschil tussen xhtml en webstandaarden.
- ROI van webstandaarden; wat zijn de voordelen :
- sneller ontwikkelen
- sneller updaten
- platform/device-onafhankelijk (dus groter publiek)
- forward compatible
- SEO en Accessibility automatisch ingebouwd
- "Semantic Mark-up": een realistische aanpak
14.45u-15.05u
Webstandaarden als middel tot device-onafhankelijkheid,
illustratie: Blindsurfer
- Toegankelijkheid ("accessibility") voor mensen met een handicap
als rode draad doorheen een webproject
- Webstandaarden als middel voor toegankelijkheid:
- het gebruik van webstandaarden garandeert een betere compatibiliteit
met uiteenlopende user agents: desktop browsers, PDA’s, mobiele
telefoons, maar ook de software die door blinden en slechtzienden gebruikt
wordt
- het behalen van het BlindSurfer-label vergt slechts een minimale inspanning
als webstandaarden gerespecteerd worden
- Hoe blinden surfen: een demonstratie (text-naar-spraak en braille)
15.05u-15.45u
Beyond the page
(Bart De Waele)
- De huidige trend van consumer generated content, en hoe die te gebruiken.
- Micro-content vraagt micro-branding.
- Laat gebruikers spelen met uw inhoud (rip/mix/burn).
- Technologie laat dit toe: RSS, API's, permalinks/friendly url's ...
- Gebruikers worden uw verkopers (brand evangelist, viral marketing).
15.45u-16.15u
Break met koffie/thee en versnaperingen
16.15u-17u00
AJAX: een nieuw webclient paradigma
- Historiek
- Hoe werkt Ajax?
- Mogelijke issues
- Ajax Frameworks
- Ajax Alternatieven
- De toekomst van Ajax
17.00u-17u45
Vindbaarheid van websites: hoe scoor ik in search engines
(Peter Forret)
- Search engine optimalisatie: definitie en oorsprong
- Realistische doelen en ze behalen
- 10 do's en 10 dont's voor SEO
- implicaties op webmaster/CMS
- meetbaarheid van de resultaten
17.45u-18u15
Case study: Search Engine Marketing
(Bruno Brusselmans,
Director Direct Services Delivery en e-Business & Contact Centre,
SN
Brussels Airlines )
- gebruik van contextual advertising programma's van search engines (keyword
buying)
- automatiseren van contextual advertising
- de plaats van contextual advertising binnen internet marketing en algemene
marketing
18.15u-18u30
Samenvatting en besluit
()
18.30u
Einde van dit
seminar, mogelijkheid tot napraten met drankje en hapje
Sprekers
Bart De Waele studeerde in 1995 af als boekhouder – en raakte ongeveer op hetzelfde moment gepassioneerd door het nieuwe fenomeen internet. Hij ging aan de slag bij KBC Bank (toenmalig Kredietbank), en werd Adviseur Elektronisch Bankieren (verantwoordelijk voor regio Meetjesland). Tegelijkertijd professionaliseerde hij zich in zijn passie, en startte in 1999 als zelfstandig webdesigner.
In 2002 richtte hij samen met Dirk Sabbe de vennootschap Netlash op, een grafisch bureau gespecialiseerd in toegankelijk webdevelopment.
Ondertussen specialiseerde hij zich in informatie-architectuur en usability van websites.
Roel Van Gils is sinds kort een van de drijvende krachten achter BlindSurfer, een organisatie die hard aan de weg timmert om websites in ons land toegankelijker te maken voor mensen met een handicap. Hij adviseert er bedrijven en overheden over de implementatie van internationale toegankelijkheidsrichtlijnen en organiseert praktische opleidingen voor web developers en content managers.
Sinds 1999 is Roel professioneel actief als web developer en ontwikkelde ondermeer websites voor de Vlaamse Media Maatschappij en de Vlaamse overheid. Zijn voornaamste interesses gaan uit naar front end development, usability en universeel ontwerp. Op verzoek schrijft Roel artikels over internettrends en nieuwe media, en hij post uiteraard regelmatig op de Blindsurfer Blog.
Paul Hermans is onafhankelijk consultant op het vlak van:
- XML; van alle mogelijke varianten van schematalen (XSD, RelaxNG, Schematron, NVDL) over XSLT/XQuery tot design en implementatie van hele XML pipeline architecturen. Hij is o.a. de XML architect van de "Dublin Core" gebaseerde web metadata infrastructuur van de Nederlandse overheid.
- OWL/RDF(S), oftewel de semantische web stack. In die hoedanigheid is hij architect van een ambitieus cultureel erfgoed project geïnitieerd door de Provincie Limburg, met allerlei koppelingen naar ontologieën en thesauri in "SKOS".
- Resource Oriented Computing en REST.
M.b.t. semantische web
technologieën converteert hij legacy data naar RDF,
voegt hij verschillende databronnen samen en ontwikkelt hij ontologieën om
data te integreren en nieuwe data af te leiden.
Paul was hoofd electronisch uitgeven bij Ced.Samsom, deel van
Wolters-Kluwer en verantwoordelijk voor het software pakket "Accon". Hij was stichter en zaakvoerder van ProText, een zeer gespecialiseerde
dienstverlener op het vlak van SGML en later XML gebaseerde single-source
publishing oplossingen. Hij maakte deel uit van het management team van Amplexor, een enterprise
content management solution provider.
Bruno Brusselmans is 34 en Director of E-Business & Contact Centre (Direct Services Delivery) bij SN Brussels Airlines. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van SN's directe-verkoop strategie, via het Contact Center en de e-business teams.
Bruno Brusselmans' carrière verliep in de Internetwereld - voordien had hij een leidinggevende functie bij Digital Age Design sa/nv.
Peter Forret is burg.ir. Computerwetenschappen. Hij werkte voor Sopres, Keyware en Globalsign in zowel technische als business development functies. In 2000 richtte hij mee Hypertrust op, waar hij de de online diensten Send2Store (storage van e-mailattachments) en Pixagogo (foto sharing) mee ontwierp.
Peter werkt sinds 2005 als zelfstandig consultant en spreker rond technische en conceptuele aspecten van nieuwe media pojecten, zoals security, hosting, social software en search engine optimalisatie.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !