ITIL: Inleiding, Positionering en Evaluatie
Wat, waarom en hoe ?
28 September 2005 (14-21)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
480 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
ITIL (IT Infrastructure Library) beschrijft een geheel van 'best practices'
om op een optimale en professionele manier de ICT dienstverlening in een bedrijf
te organiseren, met veel aandacht voor de kwaliteit van de (ICT) dienstverlening
en voor de relaties met (interne) klanten. ITIL bestaat al een tijdje, maar
wordt de laatste jaren steeds populairder in steeds meer landen.
In België hebben de meeste IT specialisten wel al over ITIL horen spreken,
en in heel wat bedrijven wordt er regelmatig met de term gezwaaid. Desondanks
is de kennis van ITIL dikwijls vaag en wordt ITIL terminologie nog dikwijls
verkeerd begrepen. Dit seminar wil hieraan verhelpen door eerst duidelijk de
context te schetsen waarin ITIL moet gezien worden en vervolgens beknopt maar
duidelijk ITIL en de ITIL management processen toe te lichten. Daarnaast wordt
ook aandacht besteed aan hoe een ITIL implementatietraject het best aangepakt
wordt en welke tools daarbij kunnen gebruikt worden. Tenslotte wordt de relatie
tussen ITIL en aanverwante frameworks en methodologieën (zoals CobiT, IPW
en MOF) verduidelijkt. Deze theorie wordt bovendien geïllustreerd met een
praktijkcase waarin wordt toegelicht hoe ITIL werd geïmplementeerd en welke
voordelen dit opleverde.
Welke vragen worden beantwoord op dit seminar ?
- Wat is ITIL ? Wat is ITIL niet ?
- Welke voordelen kan ITIL opleveren voor mijn bedrijf ?
- Is mijn bedrijf klaar voor ITIL ?
- Wat houdt een ITIL implementatie in en hoe wordt dit aangepakt ?
- Wat is de relatie tussen ITIL enerzijds en andere frameworks en methodologieën
zoals CobiT, IPW, MOF, ISO 9000, Six Sigma, ...
Voor wie is dit seminar bestemd ?
- IT en Operations managers en hun medewerkers die willen begrijpen welke
rol ITIL kan spelen in de optimalisatie van de IT service & ICT operations
beheersprocessen in hun bedrijf
- Business managers die hun samenwerking met de ICT afdeling willen optimaliseren
en hun begrip van IT service management willen verbeteren
- ICT specialisten in wiens bedrijf gepraat wordt over of gedacht wordt aan
ITIL, en die een concreet beeld willen krijgen van wat ITIL inhoudt en van
wat wél en niet mogelijk is m.b.v. ITIL
- Iedereen die geïnteresseerd is in het optimaliseren van de werking
van ICT afdelingen
Volledig Programma
13u30-14u00
Registration and Coffee/Tea
14u00-14u30
Overzicht van ITIL
- ITIL structuur
- Overzicht van de belangrijkste ITIL domeinen
- IT service support
- IT service delivery
- ICT infrastructure management
- Waarom ITIL ?
14u30-15u45
ITIL Context & Positionering
- Quality Management methodologieën
- Wat, waarom en hoe
- Relatie tussen ISO 9000, Six Sigma en ITIL
- IT Operational Excellence
- Wat, waarom en hoe
- Het belang van de procesgerichte benadering
- ITIL en Operational Excellence
- IT Governance
- Wat, waarom en hoe
- ITIL als IT Governance framework
- Balanced Scorecard voor IT
- CobiT
- Maturity Models
16u15-17u10
Overzicht ITIL Processen
- Incident Management
- Problem Management
- Change Management
- Configuration Management
- Release Management
- Service Level Management
- Financial Management of IT Services
- Capacity Management
- IT Service Continuity Management
- Availability Management
17u10-18u10
Case Study: FOD Financiën
(Christa De Troyer, Informaticus, FOD Financiën)
Deze case study brengt het verhaal van het ontwerp en de realisatie van een centrale servicedesk bij FOD Financiën voor 30.000 gebruikers. Mevr. De Troyer is verantwoordelijk voor de Client afdeling van het ICT departement van FOD Financiën. Zij overloopt het volledige projekt, van impactanalyse en technische analyse tot implementatie en deployment. Ze bespreekt eveneens de toegevoegde waarde en de voordelen van deze centrale servicedesk:
- De situatie vroeger en nu bij FOD Financiën
- Het ITIL project: impactanalyse, technische analyse, toolkeuze, implementatie, deployment, ...
- Toegevoegde waarde en voordelen van de centrale servicedesk
- Lessons learned
19u15-20u00
ITIL implementatie
- ITIL business case
- Invoering van ITIL als Change proces
- Tools voor ITIL
- BS15000 en certificatie
20u00-20u30
ITIL-gebaseerde Frameworks
- ITIL-gebaseerde methodologieën
- IPW en het IPW Stadia Model
- HP ITSM Reference Model
- Microsoft Operations Framework (MOF)
20u30
Conclusies en Wrap-up
21u00
Einde van dit seminar
Sprekers
Jan Dooms is een onafhankelijk consultant, trainer/coach en project- en programmamanager. Jan heeft meer dan 20 jaar ervaring in middelgrote en grote (ICT) omgevingen, en dit in diverse technische en management-rollen.
De afgelopen 7 jaar lag zijn focus exclusief op het opleveren van grotere projecten en programma’s, het optimaliseren van processen en organisaties voor service-, project- en programma-management, en change management. Jan is gecertificeerd als ITIL service manager en als project- en programmamanager en -trainer. Je kan hem bereiken op jan.dooms@jaimes.be.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !