Business Analyse Technieken (Tweedaagse Workshop)
  • (0)9 241.56.13
  • feedback@itworks.be

    Business Analyse Technieken (Tweedaagse Workshop)

    Tweedaagse workshop boordevol technieken, diagramma's en aanpakken moet u zeker kennen als BA. Een Survival Kit voor Succesvolle Business Analysten

     ON REQUEST
     In-company (YOUR COMPANY)
     Prijs: MAX 16 Deelnemers: 4500 EUR (excl. 21% BTW)

     Gepresenteerd in het Nederlands door Christian Gijsels


    Volledig Programma:

    Dit programma is verspreid over 2 dagen, die opeenvolgend of met een zekere tussentijd kunnen gevolgd worden. De eerste technieken gaan eerder over het analyseren van de business requirements, en het verzamelen van de functionele en niet-functionele requirements.

    WELKOM
    Introductie van de spreker, de deelnemers en de workshop
    INTRO
    Inleiding tot en Positionering van Business Analyse
    • Een helicopterblik op bedrijfsbeheer: richten, inrichten en verrichten. Van strategie, missie en visie over gestructureerde bedrijfsprocessen naar geautomatiseerde oplossingen.
    • Het 3D Enterprise Blueprinting Model
    • Wat is business analyse en waaruit bestaat dit ?
    • Van business analyse naar business case
    • Het belang van een goede Requirements Analyse
    • Welke rol spelen procesmodellering (BPM) en de notatiestandaard BPMN ?
    • Hoe gaat u van businessanalyse over businesscase naar functionele analyse ?
    • Wanneer en waarom UML ?
    • De verschillende soorten Use Cases
    BMC
    Business Model Canvas Diagrams (BMC)
    • Waarom dit model ?
    • De betekenis van de 9 onderdelen van het Business Model Canvas template
    • Hoe gebruik je het canvas op de juiste manier ?
    • Case study, demo & oefeningen
    VPC
    Value Proposition Canvas (VPC)
    • Waarom VPC ?
    • Hoe gebruik je de template: wat betekenen de 6 onderdelen van de template ?
    • Hoe gebruik je het canvas op de juiste manier ?
    • Case study, demo & oefeningen
    KANO
    Kano Diagrams
    • Betekenis en gebruik van het Kano diagram
    • Hoe breng je klantentevredenheid in kaart brengen ?
    • Case study, demo & oefeningen
    FF
    Force Field Diagrams
    • Betekenis en gebruik van het Force Field diagram
    • Hoe bouw je dit stapsgewijs op ?
    • Analyse van het Force Field diagram
    • Ondersteunende software tools
    • Case study, demo & oefeningen
    BROWNPAPER
    Brown Paper Sessies
    • Wat is een brown paper sessie ?
    • Hoe verloopt zo'n sessie in de praktijk ?
    • Tips en advies voor een succesvolle brown paper sessie
    • Software-ondersteuning
    • Case study, demo & oefeningen
    • Welke alternatieven bestaan er voor een brown paper sessie ?
    MINDMAPS
    Mindmaps
    • Inleiding tot Mindmapping
    • Algemeen overzicht en geschiedenis
    • Hoe maak je een Mind Map: normal mode, review mode en brainstorm mode
    • Tips en ideeën
    • Voordelen van mindmaps
    • Software-ondersteuning
    • Case study, demo & oefeningen
    SWOT
    SWOT Analyse van een Project
    • Waarom is het project noodzakelijk ? Wanneer wordt een business case gemaakt ?
    • SWOT analyse van een projectvoorstel.
    • Hoe lost dit de problemen op of maakt dit de opportuniteiten waar ?
    • Wat is/zijn de aanbevolen oplossing(en) ?
    • Hoe komt de oplossing tegemoet aan de problemen of opportuniteiten (voordelen) ?
    • Wat zal er gebeuren als de inspanning niet wordt ondernomen (doe-niets scenario) ?
    • Welke resources zullen er nodig zijn om de oplossing te bieden en de voordelen te realiseren ?
    • De Go/No Go goedkeuring - hebben we een duidelijk gedefinieerde, goedgekeurde business case ?
    EINDE
    Einde Dag 1

    Normaal gezien worden bovenstaande diagramma's en technieken behandeld op de eerste dag, en alles wat hieronder staat op de 2de dag.

    DAG2
    Begin Dag 2
    C&E
    Cause-and-Effect diagram
    • Wat is een Cause-and-Effect diagram (ook bekend als visgraat-, Ishikawa- of fishbone-diagram)
    • Hoe verloopt de methode ?
    • De grote voordelen van deze diagramma's
    • Een stappenplan voor het opstellen van een Cause-and-Effect Diagram
    • Case study, demo & oefeningen
    SIPOC
    SIPOC diagram
    • Wat is een SIPOC diagram, een visueel end-to-end overzicht van Suppliers, Inputs, Processen, Outputs en Customers
    • Hoe verloopt deze methode ?
    • De grote voordelen van een SIPOC diagramma
    • Een stappenplan voor het opstellen van een SIPOC Diagram
    • Case study, demo & oefeningen
    TURTLE
    Turtle diagramma's
    • Wat is een Turtle diagram, een visueel input/output-gedreven diagram voor processen
    • Hoe verloopt deze methode ?
    • De grote voordelen van Turtle diagramma's
    • Een stappenplan voor het opstellen van een Turtle Diagram
    • Case study, demo & oefeningen
    BPMN
    Procesmodellen Noteren in BPMN
    • Modelleren om de huidige businesssituatie (AS-IS) te begrijpen
    • Theory of Constraints
    • Gap Analyse
    • Het identificeren van procesverbeteringen (BPI, business process improvement) en het toekomstige verbeterde procesmodel (TO-BE)
    • Van AS-IS naar TO-BE
    • Positionering van BPMN
    • Business Architectuur
    • Business analysis versus Functionele analyse
    • Principes
    • Niveau's: beschrijvende, analytische en uitvoerbare modellering
    • BPMN Notaties
      • Modelleren van actors en data-objecten
      • Modelleren van activities en events in het business proces
    • BPMN Stijlen
    • Software tools
    • Case study, demo & oefeningen
    DFD
    Datastromen Modelleren in Data Flow Diagramma's
    • Wat is een DFD ?
    • Positionering van DFD
    • Structured Systems Analysis and Design Methodology (SSADM)
    • Principes
    • Niveaus
      • Het context diagramma
      • Level 0 (top-level) Diagram
      • Level 1 Diagram
    • DFD Notaties
    • DFD Stijlen
    • Software-ondersteuning
    • Case study, demo & oefeningen
    RACI
    Een Overzicht van Goals, Scope en Stakeholders via RACI
    • Product vs. Project
    • Overzicht Goals - Scope - Stakeholders
    • De RA(S)CI methode
    • Types van stakeholders
    • Case study & oefeningen
    EINDE
    Einde van deze Workshop

    En bekijk wie deze opleiding presenteert ...

    These related seminars and workshops may also be of interest to you:

    Vragen hierover ? Geïnteresseerd maar u kan niet deelnemen ? Stuur ons een email.

    ABOUT I.T. WORKS®

    I.T. Works has been organizing seminars and workshops on technical and business IT topics since 1992. Our high-quality, information-packed, vendor-independent events provide solutions to the problems that many IT and business professionals face today.

    CONTACT US

    I.T. Works
    Technologiepark 82, 9052 Gent
    Email: info@itworks.be
    Phone: +32 (9) 241.56.13
    Fax: +32 (9) 241.56.56
    BTW/VAT/RRRP: BE 0454.842.797

    © I.T. Works - All Rights Reserved