Enterprise Content Management en Portals

Enterprise Content Management en Portals


Concepten, technologie en tools voor de presentatie en het beheer van documenten en (Web) content.

23 April 2008 (14-21)
Locatie: Pullman Diegem (Diegem)
Gepresenteerd in het Nederlands door
Prijs: 590 EUR (excl. 21% BTW)

This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email

Check out our related in-house workshops:

 Leerdoelen

Waarom dit seminar ?

Tijdens dit seminar krijgt u een compleet beeld van de verschillende portal- en contentmanagement-leveranciers op de markt en leert u hoe u de juiste software selecteert. Verder leert u hoe u een portal architectuur ontwerpt en pragmatisch opbouwt voor het ontsluiten van content en applicaties. U maakt kennis met zowel de techniek als de praktijk van het opzetten van een portal aan de hand van veel voorbeelden uit de praktijk. Tevens krijgt u een volledig overzicht van de problematiek van Enterprise Content Management, met in het bijzonder de nadruk op Document Management en Web Content Management. U leert hoe Content Management in de praktijk met succes kan worden uitgerold.

Documentbeheerssystemen spelen zeker al 15 jaar lang een belangrijke rol in softwareland. Met de komst van het web ontstond echter ook behoefte aan een nieuwe categorie van toepassingen. Deze systemen, de zogenaamde web contentmanagement tools, moesten het mogelijk maken de inhoud van websites op een effciënte manier te onderhouden.

Inmiddels zijn deze twee markten van document management en web content management aan het samenvloeien in wat "Enterprise Content Management" (ECM) wordt genoemd. Deze term staat voor een technologie die de aanmaak, het beheer en de publicatie regelt van bedrijfsinhoud in alle mogelijke vormen. Denk hierbij aan documenten in blobs, XML files, relationele databasesystemen of zelfs repositories van herassembleerbare documentcomponenten. Het uiteindelijke en gemeenschappelijk doel van de ECM-tools is het beter laten renderen van de arbeidsintensieve en dus dure activiteit die de aanmaak van content nu eenmaal is. De wereld van ECM leveranciers is inmiddels in een wervelende consolidatie beland. Een paar jaar geleden zagen we de overnames van Documentum door EMC en van IXOS door OpenText, vervolgens was het even stil. Stilte voor de storm, naar nu blijkt, getuige de recente overname van FileNet door IBM, van Hummingbird door OpenText en van Tridion door SDL International. De komst van Sharepoint 2007 doet de markt daveren op zijn grondvesten...

Tegelijkertijd speelt een revolutie op het vlak van software-ontwikkeling. Plotseling moet alles een webinterface hebben en wordt in de roadmap van veel applicaties steevast een route uitgestippeld in de richting van webapplicaties. Toch doemen er meer en meer kritische geluiden op bij het ontwikkelen van deze browsergebaseerde toepassingen. Ontwikkelaars moeten immers nog terdege rekening houden met de vele legacy-applicaties die bij organisaties zijn ondergebracht, in het bijzonder de enorme hoeveelheid aan client/server applicaties.

Vandaag de dag zijn we aanbeland bij het fenomeen "portals": hoe kunt u applicaties én content tot een coherent geheel combineren ? En hoe kunt u gebruikers beveiligde en gepersonaliseerde toegang verlenen tot gegevens en toepassingen ? Leveranciers als SAP, IBM, Microsoft, BEA, Sybase, Computer Associates, SmartSite, Plumtree, Hummingbird en vele, vele anderen claimen dé ultieme portaltoepassing op zak te hebben. De vraag is dan ook meer wat de ideale architectuur is om een portalframework te kunnen gebruiken, dan wat de ideale tool is. Vervolgens moet ook duidelijk zijn hoe een portal zo efficiënt mogelijk ontworpen en geïmplementeerd kan worden, rekening houdend met het feit dat deze gekoppeld moet worden met verschillende applicaties en contentbronnen. De oplossing is het bouwen van een portalarchitectuur op basis van een solide content- én applicatiearchitectuur. Een portal bouwen zonder de fundamenten van applicatieontwikkeling en contentontsluiting is een garantie voor mislukking.

Welke vragen worden op dit seminar beantwoord ?

Voor wie is dit seminar bestemd ?

Dit seminar is bedoeld voor iedereen die geconfronteerd wordt met de problematiek van informatie-beheer, en waar contentmanagement en portal-oplossingen moeten worden opgezet voor zowel interne doeleinden, zoals het upgraden van intranets, als externe, zoals extranets of publieke portals. Dit maakt deze dag zeer geschikt voor functionarissen als IT-managers, technology planners, infrastructuur-architecten, consultants, systeemanalisten en -ontwerpers alsmede databaseontwerpers en -beheerders.

 Volledig Programma

13.30u - 14.00u
Registratie en ontvangst van de deelnemers met koffie/thee
14.00u
Aanvang seminar
14.00u-15.30u
Enterprise Portals
15.30u-16.00u
Koffie en Informatiemarkt
16.00u-17.00u
Enterprise Content Management
17.00u-17.45u
Fasering van een Project
17.45u-19.00u
Diner
19.00u-20.30u
De Markt voor Portals en Content Management: een Overzicht
20.30u-20.45u
Samenvatting en praktische richtlijnen
20.45u-21.00u
Conclusies en afsluiting van de dag

 Sprekers


Peter Hinssen (Across Technology)
Across Technology

Ir. Peter Hinssen is een entrepreneur, spreker en schrijver. Hij is voorzitter van Porthus NV dat hij mee opstartte in 1999. Porthus is een toonaangevende leverancier van OnDemand IT-oplossingen. Daarnaast is Peter mede-oprichter van Across Technology, een consultancybedrijf voor IT strategie, Business/IT Alignment en Change Management.

In 1995 startte Peter zijn Internetactiviteiten als oprichter van e-COM, een Internet Agency dat zich vooral richtte op de Intranet/Portal markt en dat in 1999 werd overgenomen door Alcatel, en tot Alcatel e-COM en later The e-Corporation werd omgedoopt. Vanaf 2000 werd Peter Entrepreneur in Residence bij McKinsey & Company waar hij twee jaar werkte rond entrepreneurship, e-government en business/IT alignment.

Peter werkte samen met John Henderson ('Strategic alignment between business and IT'), Nicholas Carr ('IT doesn't matter') en Peter Weill ('Enterprise Architecture as Strategy') in projecten rond strategische alignment voor klanten als ING, FORTIS, Johnson & Johnson en de Royal Bank of Scotland.

Zijn boek "Business/IT Fusion. How to move beyond Alignment and transform IT in your organization" rolde in december 2008 van de persen. Dit 280 bladzijden tellende, schitterend geïllustreerd hardcover boek wordt uitgegeven bij Mach Media NV, ISBN: 9789081324236) en u vindt het ook op Amazon.

Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !

-->