Ervaringen met E-Invoicing

Ervaringen met E-Invoicing


Binnenkomende en uitgaande elektronische facturatie: een stand van zaken en de best practices

17 October 2007 (14-21)
Locatie: Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd in het Nederlands
Prijs: 540 EUR (excl. 21% BTW)

This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email

Check out our related in-house workshops:

 Leerdoelen

Negenhonderd miljoen. Dat (900.000.000) is het aantal facturen dat elk jaar uitgeschreven wordt in België. De helft daarvan zijn transacties tussen bedrijven. Het overgrote deel van die facturen wordt nog altijd als papieren document verstuurd én verwerkt.

Grote verstuurders van facturen doen er dan ook alles aan om van papier naar digitaal over te schakelen. Een aantal bedrijven betrouwen daarbij op hun eigen IT-infrastructuur, vaak wordt er een beroep gedaan op gespecialiseerde tussenpartijen (betalingsplatformen) zoals Certipost, Isabel of OB10. Die garanderen dat aan alle wettelijke vereisten rond onbetwistbaarheid en archivering van facturen wordt voldaan.

Nog groter is de kost van het behandelen van inkomende facturen. Al naargelang de bron rekent men op 15, 30, of zelfs 80 euro per factuur: overtikwerk (nog steeds!), het uitzoeken van de interne verantwoordelijke die zijn goedkeuring moet geven en het budget waarop de factuur moet worden geboekt, en de tijd die kruipt in het rechtzetten van fouten bij dit manueel proces. Enkel het omzetten van papier naar digitaal van binnenkomende facturen levert daar geen verbetering als de workflow niet wordt aangepakt. Meer nog, in veel bedrijven worden binnenkomende elektronische facturen gewoon weer afgedrukt om dan dezelfde weg te volgen als andere papieren facturen.

Veel bedrijven kijken dan ook naar e-Invoicing, elektronische facturatie. Potentiële kostenbesparingen zijn heel groot, maar hoe zit het met de wettelijke vereisten? Hoe overtuig je klanten (en leveranciers) om over te stappen op e-Invoicing? En wat zijn de typische struikelblokken bij het automatiseren van de behandeling van inkomende facturatie? Met het gloednieuwe seminar "Ervaringen met e-invoicing" op 17 oktober krijgt u de huidige stand van zaken, en hoort u hoe andere bedrijven hun project hebben aangepakt.

Welke vragen worden beantwoord op dit seminar?

Voor wie is dit seminar bestemd?

Een e-invoicing project vereist een multidisciplinaire aanpak. We verwachten dus zowel:

 Volledig Programma

13u30-14u00
Registratie en Koffie/Thee
14u00-14u45
Elektronische facturatie: een overzicht
(Anthony Belpaire)
14u45-15u45
Elektronische facturatie juridisch bekeken
(Marc Joostens en Pieter Breyne, PricewaterhouseCoopers)
15u45-16u15
Koffie/Thee
16u15-16u45
Selectie van een partner voor uitgaande facturatie/marktoverzicht
(Anthony Belpaire)
16u45-17u15
Case study uitgaande facturatie: Renta, de Belgische Beroepsvereniging van Voertuigenverhuurders
(Henri Jeandarme, Verantwoordelijke ROB België)
17u15-18u00
Business case voor het automatiseren van binnenkomende facturatie
(Pieter Breyne, PWC)
18u00-19u15
Diner
19u15-20u00
Case Study Arcelor Steel Belgium - ArcelorMittal Gent
(Dirk Kuppens, Arcelor Steel Belgium - ArcelorMittal Gent en Dirk Deceuninck, Athylon)

Drie jaar geleden implementeerde ArcelorMittal Gent een scanning systeem om inkomende facturen te behandelen. Over de voorbije periode werd dit proces verder geoptimaliseerd, doch de scanning en de bijhorende ‘verify’ acties vergen nog steeds in belangrijke mate manueel werk.

Recent analyseerde ArcelorMittal Gent, hierbij begeleid door Athylon, de verschillende opties om e-invoicing op te zetten met zijn leveranciers, rekening houdend met de recente wijzigingen in de wetgeving die de drempels om tot e-invoicing over te gaan verlagen.

In april van dit jaar ging ArcelorMittal Gent van start met een e-invoicing project, met als doel het opzetten van e-invoicing met een 400-tal leveranciers.

20u00-20u30
Case studie Uitgaande facturatie (B2B): Facturatie van handelaren door invoerders en fabrikanten van electrohuishoudtoestellen (Christian Reniers, Business Administration Director B/S/H)

De Federatie van de electriciteit en de electronica groepeert invoerders en fabrikanten van electrohuishoudtoestellen. .Sinds juni 2006 factureren ASOGEM, B/S/H (Bosch/Siemens), Cinem, Miele en Whirlpool hun handelaren electronisch om de processen efficiënter te maken.
Christian Reniers, Business Administration Director B/S/H zal inzoemen op:

20u30-21u00
Elektronische facturatie: toekomstperspectieven
(Anthony Belpaire)
21u00
Einde van dit seminar

 Sprekers


Anthony Belpaire ()

Anthony Belpaire begeleidt bedrijven inzake automatisatieprojecten voor zowel binnenkomende- als uitgaande facturen.  En dit vanaf de start (requirements capturing, business case, oplossingsarchitectuur, rfp..)... tot de finish (program management, alignering Fin-IT, change management).  Net als een architect die een huis ontwerpt,  de juiste materialen kiest, en mee verantwoordelijk is voor de oplevering conform budget.

Anthony bouwde een jarenlange ervaring op in de wereld van electronische facturatieverwerking als mede-oprichter van ONEA NV, een integrator van purchase-2-pay oplossingen, en als verantwoordelijke bij Certipost voor de productstrategie. Anthony bekleedde deze funktie na de acquisitie door Certipost van Info2clear NV, een specialist inzake rechtenbeveiliging van digitale documenten welke Anthony zelf opstartte.Voorheen was Anthony aktief in zowel ICT start-ups als grotere spelers als GlobalSign, BelgiumOnline, Alcatel en Corelio.

Anthony heeft een burgelijk ingenieurs opleiding aan Universiteit Gent, aangevuld met opleiding in het MIT en Universitat de Valencia omtrent artificiële intelligentie.

Hij is te bereiken op anthony[at]belpaire.biz.

Pieter Breyne (PriceWaterhouseCoopers)

Na zijn studies van Burgelijk Elektrotechnisch Ingenieur, begon Pieter Breyne zijn carrière bij Quadrat Medical Software, nu deel van Agfa Healthcare. Als project manager was Pieter verantwoordelijk voor de implementatie van verscheidene software implementaties in België en het buitenland, waaronder Frankrijk, Italië en Taiwan.

Pieter BreyneIn 2000 besloot Pieter op de e-Business trein te springen en ging bij Arthur Andersen werken. Vanuit het kantoor in Londen onderzocht Pieter verscheidene e-Business applicaties, zoals e-Procurement en e-Commerce paketten. Bij Certipost combineerde Pieter zijn technische en commerciële vaardigheden, in de functie van product manager. Hij was verantwoordelijk voor de e-Invoicing oplossing, zowel op technisch niveau (uitwerken van de roadmap) als op commercieel niveau (pre-sales en spreker op events en seminars), als op marketing niveau (schrijven van white papers).

Binnen PwC Advisory Services is Pieter verantwoordelijk voor de e-Invoicing en e-Archiving service offering vanuit zakelijk en technologisch standpunt. In samenwerking met de BTW afdeling, adviseert Pieter bedrijven omtrent de wettelijke, economische en technische aspecten van e-Invoicing en e-Archiving en helpt hen bij de implementatie van hun e-Invoicing en e-Archiving project.

Daarnaast is Pieter ook actief lid van de IT Governance en IT Architecture focus area workgroups.

Dirk Kuppens (ArcelorMittal Gent)

Dirk KuppensDirk Kuppens is master in Toegepaste Economische Wetenschappen (UFSIA) en is werkzaam bij Sidmar sinds eind 1988. Hij werkte eerst gedurende 7 jaar binnen de IT-afdeling en daarna vervoegde hij de Accounting en Controlling-afdeling. Hij fungeerde als key-user en stond in voor de opleiding bij de implementatie van diverse SAP-projecten.

Hierna was hij projectverantwoordelijke voor het 'faster-close'-project (versnelde maandafsluiting) en sinds eind 2005 is hij verantwoordelijk voor de optimalisatie van het Accounts Payable - proces.  

Sidmar vormt op vandaag samen met het vroegere Cockerill Sambre één vennootschap : Arcelor Steel Belgium NV en maakt deel uit van de nieuwe ArcelorMittal-groep, waardoor Sidmar nu gekend is onder de naam ArcelorMittal Gent.

Dirk Deceuninck (Athylon)

Dirk DeceuninckDirk Deceuninck is Partner bij Athylon. Hij is burgerlijk ingenieur electronica van de K.U.Leuven en M.B.A. van de Chicago Business School. Hij was 5 jaar actief bij Belgian Shell en startte Athylon in 1989.

Athylon is een markleider in de Benelux op het vlak van SRM (Supplier Relationship Management) en E2I (Extended Enterprise Integration). Athylon heeft specifieke expertise in e-Invoicing en het gebruik van de Electronische Handtekening.

Dirk Deceuninck begeleidde ArcelorMittal Gent als consultant in het e-invoicing project.

Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !

-->