Kennismanagement in een Microsoft omgeving
Optimaliseer het gebruik van SharePoint, Office(365), Yammer, Lync, ... voor kenniswerk, collaboration en social networking in uw bedrijf !
16 October 2014 (14-21u)
Locatie:
Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Steven Warmoes
Prijs:
640 EUR (excl. 21% BTW)
Registreer NU »
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out these related open workshops:
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar over kennismanagement op het Microsoft platform ?
Enerzijds groeit in onze organisaties het besef dat de performantie van kenniswerkers moet en kan verbeterd worden, en dat kennismanagement dus noodzakelijk is. De groeiende berg documenten en emails maken dat voor veel organisaties actie dringend wordt.
Snel goede antwoorden vinden op vragen, kennis intelligent opbouwen en combineren om tot innovatie te komen zijn kritische succesfactoren in de 21ste eeuw.
Anderzijds stelt men vast dat Microsoft Outlook en Office voor de meeste kenniswerkers hun dagelijkse werktuigen zijn. SharePoint is de basistool van Microsoft voor collaboration en kennismanagement, en gedraagt zich als een verlengde van MS Office. In een dergelijke omgeving is de keuze voor SharePoint als ICT-enabler voor kennismanagement een voor de hand liggende optie. Er wordt in dit seminar ook voldoende aandacht besteed aan DE kritische succesfactor voor een succesvolle SharePoint-implementatie: de Governance aan de businesskant met de verschillende rollen die de business op zich moet nemen.
Dit seminar toont op een praktische wijze via talloze voorbeelden en anekdotes hoe de Microsoft omgeving voor kennismanagement gebruikt kan worden. Het gaat hierbij niet alleen om SharePoint, maar ook om andere tools zoals Office, Lync, Yammer, tablets en smartphones, Office 365, ... Het geheel wordt geïllustreerd met verschillende voorbeelden uit de realiteit van allerlei organisaties, van groot over klein tot éénmansbedrijven, zowel in de privé- als in de publieke sector.
Wat leer je tijdens dit seminar ?
- Principes, voorbeelden en bouwstenen van goed kennisbeheer
- Microsoft tools voor kennismanagement: wat, waarom & vooral hoe ?
- Welke rollen zijn er in elk team nodig ?
- Governance, Maturiteit, Organisatievormen, Kosten en Baten van KM
- Projectaanpak, quick wins en low-hanging fruit, ...
- Hoe doen anderen het ?
Voor wie is dit seminar over kennismanagement op het Microsoft platform bestemd ?
Dit seminar is vooral interessant voor:
- Kenniswerkers en hun managers die hun eigen werking willen verbeteren
- Kennismanagers en hun medewerkers
- Verantwoordelijken voor het Intranet
- Content managers, Conversation managers, Collaboration managers
- Medewerkers uit interne communicatie, procesmanagement en HR die de ICT ondersteuning van KM beter willen begrijpen
- Betrokkenen in veranderingsprogramma's (Kwaliteitzorg, Business Process Reengineering...)
- Vormers en ondersteuners van Office-toepassingen
- Informatiearchitecten
- Business Analisten
- ICT'ers verantwoordelijk voor de uitbating en het goed gebruik van SharePoint e.d.
Volledig Programma
13.30u-14.00u
Registratie met koffie/thee en croissants + Networking opportuniteit
14.00u-15.30u
Kennismanagement Crash Course en met Interactieve Oefeningen
- Wat is kennismanagement (KM) ? Kenmerken van kenniswerk. Over vragen en vraagstukken, vermijden van fouten, leren uit mislukkingen en innovatie.
- Wie kennen vs. Wat kennen
- Expliciete en impliciete (tacit) kennis
- Hoe schrijf je kennisteksten met een goede kwaliteit ? Hoe ver kan je gaan ?
- Data, informatie en kennis; registraties vs. documentatie; soorten documentatie
- Kenniswinkels en virtuele bureaus
- Menselijke groepen, netwerken en communities: het middelpunt van KM
- Welke KM taken zijn er in een team of een community? Wat is de verantwoordelijkheid van elk? Wat is wel/niet de rol van de manager ?
- Wanneer willen mensen kennis wel of niet delen?
- Goede gewoontes en cultuur in elk team
15.30u - 15.45u
Korte pauze met koffie/thee, versnaperingen en mogelijkheid tot networking
15.45u-17.15u
KM Functionaliteit in Microsoft Tools met Interactieve Oefeningen
- Werkruimtes per groep - Lego principe
- Integratie met Office
- Meer doen met search: synoniemen, zoekmotor op maat, ...
- Zin en onzin van metadata en tags, taxonomy en folksonomy
- Van document-centric naar note-centric documentatie: OneNote
- Sociale functies
- Kennis opvolgen: RSS, social filtering, ..
- Persoonlijk kennismanagement
- Face to face kennis delen met Lync
- Tablets: iPad en Surface
17.15u - 17.30u
Korte pauze met koffie/thee, versnaperingen en mogelijkheid tot networking
17.30u - 18.45u
Concrete cases en hun lessons learned
- Piramid, een SharePoint platform om kennis te delen en te verbeteren tussen overheid en privé. Bernard Vandecavey, FOD Sociale Zekerheid presenteert de lessons learned over:
- de rollen van de Architect, Content-, Collaboration- en Communication facilitators
- de business case en key performance indicators
- hoe iedereen doen meewerken en kennis doen delen
- Een omgeving voor (interne) consultants, met lessons learned over het evenwichtig gebruik van documenten, blogs, wiki's, sociale functies… voor verschillende contexten van kenniswerk: kennisondersteuning on the job, kennisbanken (met documenten en wiki's), opleiding, samen leren en ontdekken in Communities of Practice, de Kenniswinkel, kennisnieuws
- Een Intranet gebaseerd op SharePoint, met lessons learned over de governance, i.h.b. de noodzaak van een urbanist
18.45u - 19.30u
Uitgebreid diner-buffet met mogelijkheid tot networking
19.30u - 20.45u
Kennismanagement & Governance
- Hoe (door)starten? Maturiteit
- Hoe groeien vanuit een chaos van systemen?
- Maturiteit van gebruikers
- Welk soort projectmanagement?
- Organisatie & Governance
- Netwerk van KM ambassadeurs
- De cruciale rol van de lijnmanagers in KM
- De functie Kennismanagement
- De KM-interfacegroep
- Governance aan de business kant: wie is waarvoor verantwoordelijk? Over kennismanagers, kennissecretarissen, urbanisten en architecten, en de verantwoordelijkheid van de lijnmanagers.
- Relatie met governance aan de technische kant
- Investeringen, Metingen, Kosten en Baten
- Starten via acute kennisproblemen en/of top-down
- Hoe motiveer je investeringen in KM ?
- De KM-investeringscyclus
- KM Processen
- De drie kernprocessen van kennismanagement: kennisgebruik, kennisontwikkeling en kennisinvestering
- De plaats van elke SharePoint functie in de KM kernprocessen
- Het 4-C model
- Kort overzicht van KM hulpdisciplines buiten ICT: HR, Vorming, Competentiemanagement, Communicatie, Procesmanagement, Organisatieontwikkeling, Strategie
20.45-21.00u
Vragen, samenvatting en besluit
21.00u
Einde van dit seminar
Sprekers
Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.
Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.
U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.
Bernard Vandecavey is een lijnmanager die bewust is van de opportuniteiten van kennismanagement, niet alleen binnen zijn eigen organisatie, maar ook met partnerorganisaties. Hij is adviseur-generaal bij de FOD Sociale Zekerheid. Qua vorming is hij jurist, en behaalde het diploma Public Management aan de Solvay Business School. Hij is de drijvende kracht achter het succesvolle kennisplatform Piramid, gebaseerd op MS SharePoint.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !