Kenniswerk en Kennismanagement, geillustreerd in een Microsoft omgeving
  • (0)9 241.56.13
  • feedback@itworks.be

    Kenniswerk en Kennismanagement, geillustreerd in een Microsoft omgeving

    Optimaliseer het gebruik van SharePoint, Office(365), Yammer, Skype, ... voor kenniswerk, collaboration en social networking in uw bedrijf!

     19 May 2016 (14-21u)
     Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
     Prijs: 690 EUR (excl. 21% BTW)

     Gepresenteerd in het Nederlands door Steven Warmoes

    This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars

    These related seminars and workshops may also be of interest to you:


    Volledig Programma:
    13.30u-14.00u
    Registratie met koffie/thee en croissants + Networking opportuniteit
    14.00u
    Inleiding: Kenniswerk en Kennismanagement
    • Virtuele samenwerking
    • Doel van kennismanagement; over vragen en vraagstukken
    • Het 3C-model: Content Communicatie Collaboratie
    • Basisarchitecturen voor kenniswerkers: virtuele bureau & kenniswinkel
    KM-functionaliteiten, goede praktijken en kritische succesfactoren
    • Basis architectuur in SharePoint voor kenniswerkers: apps & sites
    • Integratie met Office

    Content - Documentatie - kennisbanken

    • Documentatie vs. registratie
    • Document bibliotheken
      • Metadata - kolommen
        • Technische types
        • Functionele types - inhoud- en procesondersteunend
      • Filteren en zoeken
      • Trefwoorden - tags - Folksonomy - Taxonomy
        • Hoe ver moet een taxonomie gaan?
        • 1 of meerdere kennisbanken ?
      • Het termenarchief - synoniemen en vertalingen
        • Wanneer beheer je termen al dan niet via termenarchief
        • Wie beheert de termen? Centraal of decentraal?
      • Impact van metadata op de zoekmogelijkheden
      • Hoe ver ga je in het gebruik van metadata?
      • Hoe verzeker je de consistentie van de metadata en trefwoorden?
      • Veel of weinig document bibliotheken?
      • Versiebeheer
        • Moet elke versieproblematiek met versiebeheer opgelost worden?
      • Inhoudstypes
      • Multimedia content
    • Content zonder documenten
      • Content in lijsten bv. FAQ's, voor- en nadelen
      • Wanneer documenteren in Officeformaat, en wanneer in PDF?
      • Wiki's als alternatief voor documenten
      • OneNote om snel ad-hoc kennis te verzamelen en te combineren
      • Content via webpagina's
    • Kritische succesfactoren
      • In hoever kan kennis opgeschreven worden? Tacit knowledge
      • Kwaliteit van expliciete kennis - gestructureerd schrijven
      • Volledigheid en maturiteit van kennis
        • kennis in verhalen, modellen en cijfers
        • hoe weet lezer wat de kwaliteit is van de kennis?
        • Het Rood-Oranje-Groen model
        • Kwalificeren van kennis; sterretjes en likes
        • Wat doet lezer bij vragen over de gedocumenteerde kennis?
      • Dragen procedures kennis over?
      • Willen mensen lezen en schrijven?
      • Willen mensen kennis delen? Kennis en macht
      • Hoe geraakt je kennisbank opgestart en gevuld?
      • Hoe ver ga je in het documenteren van kennis? Documentatie als investering
      • Hoe snel kennis capteren aan zo laag mogelijke kost
      • Van wie is de kennis ? Wie houdt de kennis in orde ?

    Communicatie - Sociale Functies

    • Wat je kent of Wie je kent ?
    • Info over personen - social search
    • Discussiefora
    • Blogs & reacties
    • Yammer: Facebook voor professioneel gebruik
    • Hoe volg je nieuws op - RSS & Alerts
    • Webmeetings - Skype
    • Kritische succesfactoren
      • Welke media gebruik je?
      • Impact op mailverkeer
      • De noodzaak aan een moderator of conversation facilitator
      • Welke richtlijnen voor goed gebruik?
      • Welk soort vorming is aangepast?

    Collaboratie

    • Revisiefuncties in Word, PowerPoint & Excel
    • Ik-gestuurde collaboratie via OneDrive
    • Ad hoc groepen via Groups
    • Duurzame samenwerking via teamsites
    • Standaardarchitecturen voor sites - templates
    • Kritische succesfactoren
      • Maturiteit van gebruikers
      • Proces gerichte vorming
      • Secretaris per site
      • Cognitive overload
        • Gebruik van doelgroepen
        • Zoekmotoren op maat
      • Goede gewoontes in een groep
      • Taakverdeling binnen team
      • Communities voor kennisdomeinen die niet tot 1 team beperkt zijn
      • Kunnen persoonlijke mappen nog ?

    Korte verkenning van special topics

    • Mobile & offline werken
    • Kennis coderen in software
    • Leren uit cijfers: business intelligence
    • Artificiële intelligentie
    Concrete Cases en hun Lessons Learned
    • Piramid, een SharePoint platform om kennis te delen en te verbeteren tussen overheid en privé. Lessons learned over o.a.:
      • de rollen van de Architect, Content-, Collaboration- en Communication facilitators
      • de business case en key performance indicators
      • hoe iedereen doen meewerken en kennis doen delen
    • Een omgeving voor (interne) consultants, met lessons learned over het evenwichtig gebruik van documenten, blogs, wiki's, sociale functies, ... voor verschillende contexten van kenniswerk: kennisondersteuning on the job, kennisbanken (met documenten en wiki's), opleiding, samen leren en ontdekken in Communities of Practice, de Kenniswinkel, kennisnieuws
    • Een Intranet gebaseerd op SharePoint, met lessons learned over
      • de governance, i.h.b. de noodzaak van een urbanist
      • een kenniskaart die duurzaam is en reorganisaties overleeft
        • termen-gebaseerde navigatie
    18.15u - 19.00u
    Diner
    19.00u - 20.45u
    Kennismanagement & Governance
    • Het Kennismanagement proces: welke tools voor welke functies ?
    • Organisatie & Governance
      • Governance aan de business kant: wie is waarvoor verantwoordelijk?
        • Jobomschrijving van kennissecretarissen, urbanisten en architecten, en Content-, Collaboration- en Communication facilitators
        • De verantwoordelijkheid van de lijnmanagers
        • De community van kennissecretarissen
      • Relatie met governance aan de technische kant
      • KM in de ruime zin
        • HR aspecten
        • Procesaspecten
        • Bedrijfsstrategie
        • De functie Kennismanagement; Kritische succesfactoren aan HR
        • De KM-interfacegroep
        • Netwerk van KM ambassadeurs
      • Metingen, Kosten en Baten
        • Starten via acute kennisproblemen en/of top-down
        • Hoe motiveer je investeringen in KM ?
      • Hoe (door)starten ?
        • Hoe groeien vanuit een chaos van systemen?
        • Maturiteit van gebruikers
        • Wat zet je over naar SharePoint en wat niet?
        • Conversietools
        • Code schrijven of niet?
        • Welk soort projectmanagement? ABCD indeling van projecten
    20.45-21.00u
    Vragen, samenvatting en besluit
    21.00u
    Einde van dit seminar

    En bekijk wie deze opleiding presenteert ...

    JA, ik wil deelnemen !

    Vragen hierover ? Geïnteresseerd maar u kan niet deelnemen ? Stuur ons een email.

    ABOUT I.T. WORKS®

    I.T. Works has been organizing seminars and workshops on technical and business IT topics since 1992. Our high-quality, information-packed, vendor-independent events provide solutions to the problems that many IT and business professionals face today.

    CONTACT US

    I.T. Works
    Technologiepark 82, 9052 Gent
    Email: info@itworks.be
    Phone: +32 (9) 241.56.13
    Fax: +32 (9) 241.56.56
    BTW/VAT/RRRP: BE 0454.842.797

    © I.T. Works - All Rights Reserved