Service Design voor Innovators en Transformers in IT

Service Design voor Innovators en Transformers in IT


Wat is Service Design en hoe gebruikt u het: technieken en tips voor digital business professionals

1 October 2014 (14-21u)
Locatie: Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
Gepresenteerd in het Nederlands door Joep Paemen en Kristel Van Ael
Prijs: 690 EUR (excl. 21% BTW)
Registreer NU »

This event is history, please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email

 Leerdoelen

Een praktische blik achter de schermen van service design

De snelle evolutie van onze markten wordt gedreven door de toenemende digitalisering. Dit dwingt alle organisaties om beter in te spelen op de steeds hogere eisen van de gebruiker. De klassieke trajecten om oplossingen te ontwikkelen blijken echter steeds minder toereikend in deze context.

Service Design is een efficiënte en flexibele aanpak om alle belanghebbenden binnen een organisatie (over de silo's van departementen, IT-systemen, applicaties, databases, ... heen) te verenigen rond de noden van de klant/gebruiker. Hierdoor wordt de ontwikkeling van (nieuwe) diensten klantgerichter en wordt technologie optimaal ingezet voor klanttevredenheid.

Deze zeer interactieve presentatie en workshop zal u via praktische voorbeelden uit verschillende sectoren aantonen hoe het verstandig gebruik van service design technieken de kans op slagen en de effectiviteit van uw IT/digitale projecten kan doen toenemen.

In een wereld waar wij door opéénvolgende golven van "technologische" evoluties worden overspoeld (mobile, social, big data, cloud, BYOD, consumerisation, ...), moet de gebruiker onze uiteindelijke referentie blijven. Service design helpt ons om dit te bewerkstelligen, zelfs in grotere organisaties.

Dit event "Service Design voor Innovators en Transformers in IT" werd speciaal ontwikkeld voor IT en Digital Business Professionals in samenwerking met Namahn. Tijdens het seminar-gedeelte krijgt u een inzicht in de mogelijkheden van Service Design voor het verbeteren en innoveren van de digitale dienstverlening binnen uw organisatie. Tijdens het workshop-gedeelte maakt u, aan de hand van een case, kennis met de service design methodiek die Namahn gebruikt bij het ontwikkelen van diensten waarbij IT centraal staat. Deze methodiek maakt gebruik van "design thinking" tools die toelaten om multi-disciplinair en collaboratief de juiste ontwerpdoelstelling te bepalen en bouwstenen van de oplossing uit te werken.

Namahn is een Brussels ontwerpbureau met een sterke focus op digitaal en mensgericht ontwerpen. Zij ontwikkelden hiervoor de service design toolkit (servicedesigntoolkit.org). Dankzij hun ervaringen en expertise neemt u via deze workshop een vliegende start in service design.

Wat leert u in dit Seminar over Service Design ?

In dit seminar komen de volgende onderwerpen aan bod, en worden ze praktisch toegelicht:

Doelgroep: voor wie is dit seminar bestemd ?

Deze zeer interactieve workshop speciaal ontwikkeld voor IT en Digital Business professionals die met behulp van nieuwe technologie een optimale gebruikerservaring wil creëren voor de klant. Dit omvat o.a.:

Uiteindelijk zal iedereen die produkten en diensten ontwerpt en bouwt voor interne/externe klanten baat hebben bij dit event, als hij/zij maar inziet dat er in zijn/haar bedrijf meer klantgericht gedacht, ontworpen en ontwikkeld moet worden.

 Volledig Programma

13.30u - 14.00u
Registratie en verwelkoming van de deelnemers met koffie/thee en croissants + Netwerkopportuniteit
14.00u
Service Design: een Introductie - Joep Paemen (Flow Design Works)

Speciale aandacht zal gaan naar het belang van een vlotte evolutie van het strategisch niveau naar het ontwikkelen en toepassen van concrete oplossingen. Alhoewel veel van deze technieken hun oorsprong vinden in de wereld van dynamische start-ups, zullen er voorbeelden gegeven worden van hoe dit ook vruchten kan afwerpen voor grotere organisaties.

Joep brengt u concrete inzichten in de belangrijkste kenmerken en voordelen van een meer "agile" aanpak van service innovatie en multi-kanaal klantenervaring. Aan de hand van vele praktische voorbeelden zal aangegeven worden wat Service Design ook voor u zou kunnen betekenen.

15.30u
Koffie/Thee en Versnaperingen
15.45u
Service Design: Aanpak en Uitvoering - Kristel Van Ael en Joannes Vandermeulen (Namahn)
18.00u - 18.45u
Dinner Buffet en Netwerkopportuniteit
18.45u
Service Design: Best Practices - Kristel Van Ael en Joannes Vandermeulen (Namahn)
20.45-21.00u
Q & A, Afsluiting, Samenvatting en Conclusie
21.00u
Einde van dit Seminar

 Sprekers


Joannes Vandermeulen (Namahn)
Namahn

Joannes Vandermeulen is oprichter van Namahn, een gerenommeerd Brussels ontwerp- en adviesbureau voor het mensgericht ontwerp van digitale producten en diensten.

Na zijn studies archeologie-kunstgeschiedenis aan de KULeuven werkte Joannes een aantal jaar in New York, waar hij kennis maakte met Human-Computer Interaction. Terug in BelgiŽ besloot hij zich toe te leggen op het ontwerpen van gebruikersgerichte interfaces.

Joannes spreekt vaak op conferenties en geeft regelmatig opleidingen aan universiteiten in binnen- en buitenland. Bij Namahn legt hij zich voornamelijk toe op business development.

Joep Paemen (Flow Design Works)
Flow Design Works

Joep Paemen is partner bij Flow Design Works. Hij adviseert grotere bedrijven zoals Sony, Electrabel en AstraZeneca maar ook een reeks start-ups op het vlak van Customer Experience en Service Design.

Joep heeft reeds vele malen toegepast Service Design technieken in zeer verschillende contexten, steeds met positieve resultaten. Hij werkt vooral aan digitale oplossingen maar zelfs dan staat, zoals bij Namahn waar hij regelmatig mee samenwerkt, de mens als medewerker, als klant en als gebruiker centraal.

Kristel Van Ael (Namahn )
Namahn

Kristel Van Ael is partner bij Namahn en als Creative Director verantwoordelijk voor de kennisopbouw en de inhoudelijke kwaliteit van de projecten.

Kristel werd opgeleid als industrieel ontwerper en heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in bijna alle designsectoren: grafisch, product, verpakking, communicatie, web, software, services, designjournalistiek en -onderwijs.

Kristel ontwikkelt binnen Namahn voortdurend nieuwe methodieken en tools. Zij is ook de hoofdauteur van de service design toolkits.

Kristel geeft vaak opleidingen in service design en is mede-docent product-service-system design aan de UAntwerpen (opleiding productontwikkeling).

Namahn werkte ondertussen aan service design projecten voor onder meer AstraZeneca, bpost, de Vlaamse Overheid, de Federale Overheid, Electrabel, Revon Systems, Stad Geel, Taxistop en Zorgbedrijf Antwerpen.

Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !

-->