IP Telefonie (Voice over IP)
Technologie- en marktoverzicht, strategische en productkeuzes.
23 February 2005 (14-21)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
Prijs:
480 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar ?
Terwijl de VoIP (Voice over IP) hype voor de consumentenmarkt en in de providerwereld
in volle gang is, lijkt die definitief voorbij voor de bedrijfsmarkt. Bedrijven
en overheidsinstellingen kondigen grote implementaties aan, en voor nieuwe vestigingen
lijkt de keuze voor Internet telefonie welhaast een no-brainer. De voordelen
van een grotere schaalbaarheid, gebruik van één netwerk voor Voice
en Data, het makkelijker onderhoud halen het meer en meer op de angst voor kwaliteitsverlies
en twijfels rond robuustheid van de technologie.
Maar ook voor bedrijven met een al bestaande telefonie-infrastructuur komt
Internet-telefonie op de radar. Uitbreidingen of herorganisatie van bedrijfslocaties,
openen van nieuwe vestigingen kunnen een motivatie zijn om over te gaan naar
een mixed VoIP-PABX oplossing.
En last but not least: het samengaan van Voice en Data zet de deur open voor
nieuwe functionaliteit: flexibele oplossingen voor de mobiele werker, "intelligente"
telefoons (al dan niet software-gebaseerd) die metadata en applicatielogica
aanbieden, en het behandelen van het telefoongesprek als input-gegevensstroom
voor applicaties in de CRM of ERP sfeer.
Beslissingen rond bedrijfstelefonie worden echter niet licht genomen: als het
om telefonie gaat, dulden gebruikers niet de minste onvolkomenheid (in tegenstelling
tot de bijna vanzelfsprekendheid dat software-applicaties het af en toe laten
afweten!). De keuze van een vendor bepaalt uw strategie voor de volgende jaren,
en zoals altijd bij jonge technologieën is het risico op dure proprietary
oplossingen zonder lange-termijn toekomst groot.
We hebben dan ook een uniek leveranciersonafhankelijk programma voor u samengesteld
met een grondig overzicht van de technologie en de mogelijkheden, maar ook met
aandacht voor product- en strategische keuzes, en een case-study die illustreert
hoe verregaand VoIP kan ingeschakeld worden in bedrijfsprocessen.
Welke vragen worden behandeld in dit seminar?
- Welke voordelen biedt VoIP tegenover traditionele technologie? Wat zijn
de risico's en nadelen?
- Wat is de achtergrond van de vendors in deze markt, wat zijn hun sterke
en zwakke punten en hun toekomstvisie?
- Kies ik voor een zuivere IP-oplossing of een hybride VoIP/PABX?
- Welke bijkomende functionaliteit wordt mogelijk door VoIP? Wat is de kost
en inspanning om die te realiseren?
- Hoe bereken ik een ROI van een migratie? Hoe becijfer ik de voordelen van
bijkomende functionaliteit?
- Hoe rijm ik VoIP voor de interne telefonie met het aanbod van de telecomoperatoren?
Aarzel niet uw bijkomende vragen te sturen naar seminars@itworks.be
en neem ook een kijkje bij ons VoIP resource
center!
Voor wie is dit seminar bestemd ?
- IT managers die zich willen voorbereiden op strategische keuzes rond Voice
en Data integratie
- Telecombeslissers die op zoek zijn naar een onafhankelijk marktoverzicht
voor bedrijfsinterne VoIP-oplossingen
- Applicatieontwikkelaars die een overzicht willen van de technologie en de
opportuniteiten van Internet telefonie
Volledig Programma
13.30h-14.00h
Registratie, Koffie/Thee en Croissants
14.00h-14.30h
Introduction/keynote
(Erwin Welleman, Muxum)
- Telefonie: waar komen we vandaan?
- Wat is IP telefonie, wat is Voice over IP? Waarom de twee termen?
- IP telefonie gepositioneerd tegenover traditionele telefonie
- Waarom IP telefonie?
14.30h-15.30h
Technologie
(William Vaes, Network Consulting)
- Groeiend belang van convergentie en mobiliteit
- Het IP telefonie concept
- IP telefonie protocollen
- Voice kwaliteit en voice compressie
- Componenten van een bedrijfs-IP telefonie oplossing
- Call server
- Media gateways
- Desktop devices:
- waarin verschillen IP-telefoons van traditionele?
- Softphones
In dit technologisch overzicht worden de oplossingen en terminologie van de
voornaamste leveranciers (Alcatel, Avaya, Cisco, Nortel, Siemens) onder de loep
genomen.
15.30h-16.00h
Koffie/Thee en versnaperingen
16.00h-16u40h
IP
telefonie: security en implementatie
(William Vaes, Network Consulting)
- Het netwerk
- Power-over-Ethernet (PoE)
- Quality of Service (QoS)
- Bandbreedte
- IP telefonie modellen
- Enkele site
- Meerdere sites
- Branch kantoor
- Betrouwbaarheid
- Veiligheid
16u40h-17u15h
IP telefonie toepassingen
(William Vaes, Network Consulting)
- De klassieke telefoonfuncties
- Voice-data applicaties
- Computer-Telephony Integration (CTI)
- IP telefoon als een data terminal
- Voice-data conversie
- Voice-internet applicaties
- Applicatie-ontwikkeling
17.15h-18.00h
(Kalman Tiboldi, ICT Manager)
- De business case:
- De "Real-Time Enterprise" gekenmerkt door hoge mobiliteit
- Het waarom van netwerkconvergentie
- Voordelen van IP Telefonie
- IP Telefonie architectuur van TVH:
- LAN/WAN infrastructuur
- Call Processing met Cisco CallManager
- Clients : 300 vaste Cisco 7940, 250 draadloze Cisco 7920 IP Telefoons
en 150 Cisco IP SoftPhones
- Applicaties : Contact Center, IP IVR
- Integratie met CRM :
- Inkomende telefoons linken aan CRM functionaliteiten
- Telefoneren vanuit de CRM
- Integratie met MobiNetCall Alarm Systeem
- TVH Telefonieapplicatie :
- XML services : favorieten, telefoonlijsten
- Telefoneren vanuit het Intranet
- Integratie van zusterbedrijven in Frankrijk, UK en Australië
19.15h-19.45h
VoIP checklist
(Erwin Welleman)
- Waar moet men op letten alvorens met VoIP van start te gaan
- Is mijn onderneming klaar voor VoIP?
- Waarop moet men letten na de implementatie van VoIP?
19.45h-20.30h
ROI en Migratie scenario's
(William Vaes, Network Consulting)
- ROI: "Hard savings"
- Bekabeling
- Stroomvoorziening
- Netwerkinfrastructuur
- Telecomfactuur
- Operationele kost
- Onderhoud
- Virtueel kantoor
- ROI: "Soft Savings"
- Productiviteit van werknemers en organisatie als geheel
- Migratiescenario's:
- Richtlijnen & best practices
20.00h-20.45h
Vooruitblik
(William Vaes, Network Consulting)
- Markt trends
- Messaging
- Communication centers
- Voice over WLAN
- Provider wereld
- · Toekomstvisie
20.45h-21.00h
Samenvatting en Besluit
21.00h
End of this seminar
Sprekers
William Vaes is een onafhankelijk adviseur, gespecialiseerd in netwerken. In 1991 richtte hij het bedrijf Network Consulting op.
William heeft tal van grote bedrijven waaronder Fortis, Dexia, Havenbedrijf van Antwerpen en instellingen (o.a. Europese Raad, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap) geadviseerd bij de keuze van hun lokale netwerken en/of telefonie oplossingen. In het domein van IP Telefonie is hij één van de bekendste consultants in de Belgische markt.
Kalman Tiboldi is ICT Manager bij TVH met een jarenlange ervaring in het softwarematig optimaliseren van bedrijfsprocessen, alsook in integratie-technologie gebaseerd op SOA, JMS, en XML. Hij is van opleiding Burgerlijk Ingenieur en heeft ook een diploma van licentiaat in wiskunde/informatica. De Group TVH is vandaag wereldmarktleider en de grootste onafhankelijke speler in de heftruck-industrie.
De heer Tiboldi werd in 2004 door het gerenommeerde ICT vakblad Data News verkozen tot "ICT Manager van het Jaar".
Erwin Welleman is Managing Director van Arte Lumini (ICT Management Consultancy). Hij is ook Board Member bij de Vlaamse Ingenieurskamer.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !