Enterprise Search Oplossingen
Technologie en methodologie achter zoekmotoren binnen en buiten de bedrijfsmuren.
25 April 2007 (14-21)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
540 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar ?
Volgend scenario is de nachtmerrie van menig communicatie verantwoordelijke:
uw intranet, klantenportaal of externe website gaat live en trots demonstreert
u alle features aan het management.
Tot de desbetreffende man of vrouw zelf het toetsenbord in de hand neemt en
een onderwerp in de search box intikt dat hem op dat moment nauw aan het hart
ligt. Groot is de teleurstelling als een resem resultaten te voorschijn komt
die van ver noch dichtbij lijken op de documenten of teksten die hij/zij op
dat moment verwacht. Groot ook de frustratie als de navigatiestructuur evenmin
richtingaanwijzers biedt in de zoektocht naar de gewenste informatie.
Onrealistisch? Jammer genoeg niet: gebrekkige zoekfunctionaliteit is de achillespees
gebleken van menig portaalproject. Het kostte een tijd geleden een IT manager
bij een overheid in dit land zelfs zijn baan...
Onbevredigende search functionaliteit is makkelijk gedetecteerd, een remedie
veel moeilijker gevonden. Een gebruiker (zeker niet de anonieme surfer op uw
bedrijfswebsite) heeft weinig boodschap aan een uitleg over de gebruikte nomenclatuur
binnen uw organisatie, als die afwijkt van de dagdagelijkse term waarop hij
de opzoeking deed. Evenmin aan de heterogeniteit van de verschillende systemen
waar de informatie in zit, of het voor techneuten evidente onderscheid tussen
applicaties en content (immers: hij ziet toch maar één site?).
En hij verwacht resultaten in de eigen taal...
Goede search functionaliteit is dan ook zelden het resultaat van enkel de juiste
indexeringstechnologie die u achteraf loslaat op een afgewerkt portaal. Het
moet een aandachtspunt zijn zowel bij het aanmaken van content, als bij het
integreren van applicaties binnen uw intranet/portaal. En het heeft, zoals zoveel
problemen op de rand van IT en business, meer te maken met methodologie dan
technologie. Meer dan reden genoeg dus voor ons, om twee experten op het gebied
van informatie-architectuur en twee sprekende case studies in een namiddagseminarie
te bundelen.
Welke vragen worden op dit seminar beantwoord ?
- Hoe kan ik mijn search systeem leren om te werken met synoniemen, veel
voorkomende tikfouten, gerelateerde zoektermen?
- Hoe kan ik een navigatiestructuur genereren op basis van de inhoud van beschikbare
documenten, en de gebruiker laten kiezen tussen documenten op basis van betekenisvolle
korte samenvattingen?
- Hoe kan ik mijn content creators overtuigen om voldoende en de juiste metadata
aan te brengen?
- Hoe kan ik search functionaliteit aanbieden doorheen zowel gestructureerde
(databases) als ongestructureerde gegevens (documenten)
- Hoe stem ik search functionaliteit af op het doelpubliek?
Voor wie is dit seminar bestemd ?
Dit seminar is heel interessant voor:
- Verantwoordelijken voor document, content en knowledge management projecten.
- Informatie en communicatiemanagers
Volledig Programma
13.30u - 14.00u
Registratie en ontvangst van de deelnemers met koffie/thee en croissants
14.00u-14.20u
Enterprise Search: wat en waarom
- Business case met betrekking tot content:
- een exponentiële groei van informatie
- 70 tot 80% van die informatie is niet gestructureerd
- Business case met betrekking tot het zoekproces:
- verschillende search engines voor verschillende informatie-silos
- zoeken, maar niet vinden
- zoeken op het web werkt, niet?
- Business case met betrekking tot kosten en baten:
- slechte beslissingen op basis van slechte informatie
- tijdsverlies omdat informatie niet snel genoeg wordt teruggevonden
- gemiste sales omdat prospecten niet het gewenst product of service konden vinden
- duplicatie van werk vermits dezelfde inhoud opnieuw gecreëerd wordt
- Wat is enterprise search nu eigenlijk ?
- definitie
- verschil met websearch
14.20u-15.30u
Enterprise Search: wat doet het en hoe werkt het ?
- Hoe werkt een search engine ?
- verzamelen van data
- indexeren van data
- analyseren van de query
- het matchen van de query met de index
- het processen van de resultaatset
- Wat zijn de nieuwste trends in search ?
- Nieuwe datatypes
- Mogelijkheden van text mining:
- functionaliteiten van text mining
- taal identificatie
- creëren van samenvattingen
- extractie van entiteiten en relaties tussen entiteiten
- extractie van concepten
- classificatie
- clustering
- product overview
- visualisatie
- functionaliteiten
- product overview
15.30u-16.00u
Koffie en Informatiemarkt
16.00u-16.45u
Enterprise Search Product Overview
- dedicated search players
- Autonomy/Verity
- Fast
- Google
- Convera
- ...
- Wat doen de grote spelers op de softwaremarkt op het vlak van search tools ?
- IBM
- Oracle
- Microsoft
- SAP
- Open Source
16.45u-17.45u
Search en Usability
- Het belang van een zoekmotor voor de gebruiksvriendelijkheid van een site
- Wat zijn de verschillen in zoekgedrag bij eindgebruikers
- Wat zijn de verschillen tussen de zoekmotoren
- Methodes en functionaliteiten voor het verhogen de effectiviteit van een
zoekmotor, o.a.:
- Volgen van standaarden
- respecteren van de semantische waarde van de html-elementen
- Verfijnen van de relevantie van je zoekmotor:
- Integratie van browse en search
- Zoeken binnen de actieve context
- faceted search
- Taalondersteuning
- Gebruikersfeedback
- Auto Complete
- "Did you mean..."
- Alertfuncties
- Gebruik van webmetrics voor het optimaliseren van je zoekmotor
- Richtlijnen voor een betere zoekmotor
19.00u-19.30u
Metadata en classificatie
- metadata
- definitie
- metadata modellering
- gebruik van metadata voor faceted navigation
- classificatie
- categorieën versus taxonomies
- Twee aspecten
- het editeren en managen van categorieën/taxonomieën
- het classificeren zelf
- Overzicht van de markt
19.30u-20.00u
Nieuwe trends: semantic web technologieën
- Wat is het semantic web ?
- het denkende web dankzij RDF/RDFS/OWL
- nieuwe ontwikkelingen
- RDFa
- GRDDL (Gleaning Resource Descriptions from Dialects of Languages)
- product overview
- topic maps
20.00u-20.45u
Case Study: Digipolis Gent
(Luc Peeters, Projectleider)
- Publieke website
- Kan een eigen search engine op je website überhaupt Google evenaren?
- Waarom FAST ESP als search engine ?
- Zoekresultaten "managen": waarom, hoe & door wie ?
- Hoe kan je zoekresultaten verbeteren met web metrics (Google Analytics)
en de rapportering van je Enterprise Search Engine ?
- Intranet:
- Wat zijn de specifieke behoeften voor een search engine op een intranetportaal
?
- "Secure Search": hoe hou je rekening met rechten en rollen
op je portaal ?
- Moeten de redacteurs hun documenten "taggen" (metadata toevoegen)
of niet ?
- Crawlen van HTML-sites versus indexeren van databanken en back-end systemen
- Enterprise Search
- Projectaanpak bij het implementeren van een Enterprise Search platform:
van voorstudie tot het optimaliseren van zoekopdrachten
- Wat is de impact van het implementeren van een Enterprise Search platform
op de bestaande infrastructuur (CMS, portaal, backend systemen) ?
20.45u-21.00u
Conclusies en afsluiting van de dag
Sprekers
Paul Hermans is onafhankelijk consultant op het vlak van:
- XML; van alle mogelijke varianten van schematalen (XSD, RelaxNG, Schematron, NVDL) over XSLT/XQuery tot design en implementatie van hele XML pipeline architecturen. Hij is o.a. de XML architect van de "Dublin Core" gebaseerde web metadata infrastructuur van de Nederlandse overheid.
- OWL/RDF(S), oftewel de semantische web stack. In die hoedanigheid is hij architect van een ambitieus cultureel erfgoed project geïnitieerd door de Provincie Limburg, met allerlei koppelingen naar ontologieën en thesauri in "SKOS".
- Resource Oriented Computing en REST.
M.b.t. semantische web
technologieën converteert hij legacy data naar RDF,
voegt hij verschillende databronnen samen en ontwikkelt hij ontologieën om
data te integreren en nieuwe data af te leiden.
Paul was hoofd electronisch uitgeven bij Ced.Samsom, deel van
Wolters-Kluwer en verantwoordelijk voor het software pakket "Accon". Hij was stichter en zaakvoerder van ProText, een zeer gespecialiseerde
dienstverlener op het vlak van SGML en later XML gebaseerde single-source
publishing oplossingen. Hij maakte deel uit van het management team van Amplexor, een enterprise
content management solution provider.
David De Block is medeoprichter van Internet Architects, een bureau dat zich concentreert op de gebruikerservaring van websites en webapplicaties. Voordien werkte hij als Project Manager en User Experience expert bij o.a. Telenet en Real Software, waar hij voor verschillende overheden, banken en multinationals heeft gewerkt, waaronder o.a. Agfa, Fortis en de Kanselarij van de Eerste Minister.
Door de combinatie van zijn communicatieachtergrond en zijn sterke technische bagage heeft David aandacht voor zowel de business- en communicatiekant als voor de technische aspecten van elk project. Hierbij ligt de focus steeds op de gebruiksvriendelijkheid en de begeleiding van de eindgebruikers naar het vinden van de gezochte informatie, waardoor er een brug geslagen wordt tussen business, communciatie en technologie.

Luc Peeters is als free-lance projectleider bij Digipolis verantwoordelijk voor de implementatie van FAST ESP op de portalen van Stad Gent. Digipolis staat in voor alle telematica van de steden en OCMW's van Gent & Antwerpen.
Luc Peeters is gespecialiseerd in portalen, search engines, web metrics, Internet video en interactieve digitale televisie. Hij werkt momenteel als onafhankelijk consultant voor diverse klanten. Hij was in 2000 mede-oprichter van Streamcase, een pionier in Internet video en interactieve televisie. Daarvoor was hij consultant en manager bij e-com, een van de eerste Internetspecialisten in België, opgericht door Peter Hinssen.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !