Social Business Alignment
Hoe implementeert, aligneert en integreert u social media in uw bedrijf ? Een stappenplan en visie op aanpak, interne organisatie en governance
19 January 2012 (14-19u)
Locatie:
Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
380 EUR (excl. 21% BTW)
Registreer NU »
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom organiseren we dit seminar ?
Social Business gaat over veel meer dan het verantwoord gebruik van Social Media als
Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter in uw bedrijf. Fundamenteel gaat het om het georganiseerd
en systematisch communiceren met alle relevante stakeholders van uw organisatie,
zowel extern als intern: klanten, leveranciers, partners, en (potentiële) medewerkers
over verschillende afdelingen en vestigingen, belangengroepen, ... heen. Social Business gaat
om het vergroten van het brein van uw organisatie door interne en externe breinen
te verbinden, om sneller en beter te komen tot hogere service, betere diensten en
producten, hogere kwaliteit, ... en met de bijhorende reputatie en imago.
Het change proces voor externe en interne Social Business is sterk verwant en
verbonden, en gebeurt best in 1 beweging. Deze eenheidsvisie maakt dit seminar
uniek.
Zeker als het om interne Social Business gaat, zijn er andere tools dan Facebook
en Twitter die sociale mediafuncties implementeren zoals fora, micro(bloggen),
wiki's, people search, collaboration e.d. Ze kunnen geïmplementeerd worden met
het aanbod van de traditionele ICT huisleveranciers, en met enterprise 2.0 tools.
Smartphones, laptops en tablets zorgen voor een permanente bereikbaarheid. ICT dient
dus proactief te werken aan een rijke en beheersbare omgeving voor Social Business.
Het eerste deel van dit seminar gaat over Social Business Alignment: de integratie van
de verschillende aspecten zoals:
- het aligneren met de business objectieven en nieuwe strategische opportuniteiten;
- de evolutie van cultuur en de passende mate van openheid;
- het versterken van vaardigheden om productief met de verschillende Social Media om te gaan;
- het aanpassen van spelregels en policies over intern en extern gebruik;
Het tweede deel van dit seminar gaat over de aanpak, de interne organisatie en
governance.
Deze bilaterale aanpak maakt dit seminar uniek, en reflecteert zich ook in de complementariteit van de sprekers op dit seminar. Beide sprekers brengen hun eigen ervaringen, kennis en inzichten in, om die tot een samenhangend verhaal en stappenplan te verwerken in dit seminar. Jo Caudron en Steven Warmoes inspireren elkaar al jaren, en werkten o.a. samen in the Originals.
Jo Caudron is een internetpionier en –trendsetter en hij brengt vooral de visie en de aanpak over Social Business vanuit het extern ecosysteem van de
organisatie. Jo adviseert en begeleidt momenteel vanuit zijn bedrijf Dear Media bedrijven zoals USG People, Azlan, Sanoma Magazines, Dela en de Europese Commissie bij de ontwikkeling van online strategie en innovatie.
Steven Warmoes is reeds vele jaren bezig met kennis- en informatiedeling zoals het bevorderen van interne netwerk- en communityvorming, collaboration en bijhorende ondersteunende technologieën. Hij brengt in dit seminar vooral de visie en aanpak vanuit het intern ecosysteem in de organisatie. Steven adviseert en coacht teams en organisaties rond collaboration,
knowledge management, social networking en Communities of Practice, zoals bij ING, FOD Sociale Zekerheid, VDAB, alsook kleinere bedrijven en not-for-profit organisaties.
Voor wie is dit seminar bestemd ?
Dit seminar brengt een unieke visie op Social Media, Social Business en Social Business Alignment, en de 2 invalshoeken die gepresenteerd en samengebracht worden tot 1 geheel, zullen o.a. de volgende profielen aanspreken:
- Business mensen die met Social Media hun organisatie willen versterken
- ICT-ers verantwoordelijk voor de Social Media ondersteuning
- Ondersteunende functies die onvermijdelijk met sociale media te maken hebben: interne en externe communicatie, kennismanagement, vorming (in communicatie), procesmanagers, ...
- Elke medewerker die wil meehelpen om het bewustzijn en de visie rond Social Business in de organisatie te versterken
Volledig Programma
13.30u - 14.00u
Registratie, koffie/thee en natuurlijk ook gelegenheid tot netwerken
14.00u-15.30u
Social Business Outside-in
Jo Caudron (Dear Media)
- Concrete voorbeelden Social Business op het Internet: marketing, service ondersteuning, recruteren, public relations, R&D en crowdsourcing, ...
- Rol en evaluatie van Social Media zoals Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, ...
- De fundamentele change drivers
- De Kern: extended enterprise: connected klanten en stakeholders worden medewerkers in een groot netwerk
- Van Social Media naar Social Business; nieuwe soorten van business modellen zoals CrowdSourcing, GroupOn.com, ...
- Wat doen interne medewerkers zinnig met Social Media ?
- Als u zich niet met Social Media inlaat, laten Social Media zich wel met u in
- Misvattingen die nog leven bij decision makers
- Hoe maak je het (onbewust) netwerk een (digitale) community
- Hoe vind en promoot je interessante mensen in de sociale netwerken?
- Hoe ga je om met ondermijnende acties van vijanden?
- Valkuilen en kritische succesfactoren
15.30u-15.45u
Koffie/Thee, versnaperingen en mogelijkheid tot netwerken
15.45u-17.15u
Social Business Inside-out
Steven Warmoes
- Sociale Software Functies
- Overzicht van de verschillende sociale functionaliteiten, en hun natuurlijke toepassingen: fora, micro(bloggen), wiki's, people search, collaboration, ...
- Hoe zorgen Social Media voor spontane hulp bij moeilijke taken?
- Waar zit menselijke face to face communicatie in dit alles ?
- Hoe de stroom e-mails verminderen ?
- Het 4C-model: communication, collaboration, content, coordination
- Concrete voorbeelden van interne Social Business
- Vakkennis delen tussen geografisch verspreide experts
- Wetten interpreteren tussen verschillende stakeholders
- Nieuwe business ideeën zoeken en screenen met alle stakeholders
- Implementatie in interne softwaretools van huisleveranciers zoals Microsoft SharePoint 2010, IBM-Lotus, ... en Web-gebaseerde enterprise 2.0 tools
- Organisatie-impact
- De Kern: een organisatie is een verzameling netwerken. Relatie met afdelingen, projecten, processen, ... ; lessen uit Kennismanagement
- Valkuilen en kritische succesfactoren voor netwerken & Communities
- Netwerk animatie, en Communicatieritmes
- Managers en macht
- Kennis is macht. Over macht in de organisaties en de impact van Social Media, en de macht over de Social Media in collaboration met externe partners.
- Duurzame loyaliteit: het netwerk of de manager?
- De Social Business van het individu
17.15u-17.30u
Koffie/Thee, versnaperingen en mogelijkheid tot netwerken
17.30u-18.45u
Social Business: een praktische aanpak met voldoende aandacht voor de interne organisatie en governance
Jo Caudron en Steven Warmoes
- Jo Caudron: Hoe creëert u een Social Business plan in 8 stappen ?
- Bewust worden, goede externe voorbeelden en interne embryo's zoeken, strategie en objectieven vastleggen, ontwerpen, tools kiezen, eigenaarschap verzekeren, implementeren, continu verbeteren.
- Steven Warmoes: Interne Organisatie en Governance
- Welke rollen zijn er?
- Over Urbanisten en Architecten
- Wat is de rol van lijnmanagers ?
- Het netwerk van Business Media Ambassadeurs
- Interfacegroep met ondersteunende functies: ICT, Communicatie, Vorming, Processen, ...
- Wie stimuleert en limiteert communicatiestromen? Regelt toegangsrechten?
- Integratie met de Governance voor Intranet, Extranet, Collaboration, ...
- Wat ontwikkelt de business zelf, en wat ontwikkelt ICT?
- Organisatie van vorming en begeleiding
- Wat brengt het op ? Bottom line, investeringen & Investeringsanalyse
- Hoe meet je de sociale activiteit ? Hoe meet je ROI ?
- Alignment van Business en Social Business
- Steven Warmoes & Jo Caudron: het geconsolideerd model voor externe en interne Social Business
18.45u
Q&A, discussie en formeel einde van dit seminar om 19.00u
19.00u-20.00u
Mogelijkheid om na te praten bij een hapje en drankje, aangeboden door I.T. Works
Sprekers
Jo Caudron is van in het begin (1993) een internetpionier en -trendsetter en brengt tijdens dit seminar
vooral de visie en de aanpak over social business vanuit het extern ecosysteem van de
organisatie.
Jo adviseert en begeleidt vanuit Dear Media bedrijven zoals USG People, Azlan, Sanoma Magazines, Dela en de Europese Commissie bij de ontwikkeling van online strategie en innovatie.
Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.
Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.
U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !