ITIL: Inleiding, Positionering en Evaluatie
Wat, waarom en hoe ?
14 April 2005 (14-21)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
480 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
ITIL (IT Infrastructure Library) beschrijft een geheel van 'best practices'
om op een optimale en professionele manier de ICT dienstverlening in een bedrijf
te organiseren, met veel aandacht voor de kwaliteit van de (ICT) dienstverlening
en voor de relaties met (interne) klanten. ITIL bestaat al een tijdje, maar
wordt de laatste jaren steeds populairder in steeds meer landen.
In België hebben de meeste IT specialisten wel al over ITIL horen spreken,
en in heel wat bedrijven wordt er regelmatig met de term gezwaaid. Desondanks
is de kennis van ITIL dikwijls vaag en wordt ITIL terminologie nog dikwijls
verkeerd begrepen. Dit seminar wil hieraan verhelpen door eerst duidelijk de
context te schetsen waarin ITIL moet gezien worden en vervolgens beknopt maar
duidelijk ITIL en de ITIL management processen toe te lichten. Daarnaast wordt
ook aandacht besteed aan hoe een ITIL implementatietraject het best aangepakt
wordt en welke tools daarbij kunnen gebruikt worden. Tenslotte wordt de relatie
tussen ITIL en aanverwante frameworks en methodologieën (zoals CobiT, IPW
en MOF) verduidelijkt. Deze theorie wordt bovendien geïllustreerd met een
praktijkcase waarin wordt toegelicht hoe ITIL werd geïmplementeerd en welke
voordelen dit opleverde.
Welke vragen worden beantwoord op dit seminar ?
- Wat is ITIL ? Wat is ITIL niet ?
- Welke voordelen kan ITIL opleveren voor mijn bedrijf ?
- Is mijn bedrijf klaar voor ITIL ?
- Wat houdt een ITIL implementatie in en hoe wordt dit aangepakt ?
- Wat is de relatie tussen ITIL enerzijds en andere frameworks en methodologieën
zoals CobiT, IPW, MOF, ISO 9000, Six Sigma, ...
Voor wie is dit seminar bestemd ?
- IT en Operations managers en hun medewerkers die willen begrijpen welke
rol ITIL kan spelen in de optimalisatie van de IT service & ICT operations
beheersprocessen in hun bedrijf
- Business managers die hun samenwerking met de ICT afdeling willen optimaliseren
en hun begrip van IT service management willen verbeteren
- ICT specialisten in wiens bedrijf gepraat wordt over of gedacht wordt aan
ITIL, en die een concreet beeld willen krijgen van wat ITIL inhoudt en van
wat wél en niet mogelijk is m.b.v. ITIL
- Iedereen die geïnteresseerd is in het optimaliseren van de werking
van ICT afdelingen
Volledig Programma
13u30-14u00
Registration and Coffee/Tea
14u00-14u45
ITIL Positionering
- Quality Management methodologieën
- Wat, waarom en hoe
- Relatie tussen ISO 9000, Six Sigma en ITIL
- IT Operational Excellence
- Wat, waarom en hoe
- Het belang van de procesgerichte benadering
- Balanced Scorecard voor IT
- ITIL en Operational Excellence
- IT Governance
- Wat, waarom en hoe
- ITIL als IT Governance framework
14u45-15u15
Overzicht van ITIL
- ITIL structuur
- Overzicht van de belangrijkste ITIL domeinen
- IT service support
- IT service delivery
- ICT infrastructure management
- Waarom ITIL ?
15u45-16u45
Overzicht ITIL Processen
- Incident Management
- Problem Management
- Change Management
- Configuration Management
- Release Management
- Service Level Management
- Financial Management of IT Services
- Capacity Management
- IT Service Continuity Management
- Availability Management
- ITIL certificatie (BS15000)
16u45-17u15
ITIL implementatie
- Aanpak
- Tools voor ITIL
- ITIL en maturity models
17u15-18u15
(Ir. Carine Jungbluth, IT User Services Coordinator)
- Hoe wordt ITIL toegepast in de praktijk?
- Tessenderlo Group is een internationale chemiegroep met meer dan 115 vestigingen
in 22 landen, en ongeveer 8300 werknemers. Mevr. Carine Jungbluth is verantwoordelijk
voor de Support Processes die meer dan 20 Europese vestigingen moeten bedienen.
- Via ITIL wil Tessenderloo meer zicht te krijgen op de IT-supportprocessen
die gedeeltelijk zijn uitbesteed. Carine Jungbluth legt in deze presentatie
uit hoe het veranderingsproces verliep dat gepaard ging met de introductie
van ITIL, en hoe de theorie van ITIL kon verzoend worden met de bestaande
bedrijfscultuur."
19u30-20u30
ITIL vergeleken met andere Frameworks
- ITIL vs. ISO17799 vs. CobiT
- ITIL-gebaseerde methodologieën
- IPW en het IPW Stadia Model
- HP ITSM Reference Model
- Microsoft Operations Framework (MOF)
20u30
Conclusies en Wrap-up
21u00
Einde van dit seminar
Sprekers
Jan Dooms is een onafhankelijk consultant, trainer/coach en project- en programmamanager. Jan heeft meer dan 20 jaar ervaring in middelgrote en grote (ICT) omgevingen, en dit in diverse technische en management-rollen.
De afgelopen 7 jaar lag zijn focus exclusief op het opleveren van grotere projecten en programma’s, het optimaliseren van processen en organisaties voor service-, project- en programma-management, en change management. Jan is gecertificeerd als ITIL service manager en als project- en programmamanager en -trainer. Je kan hem bereiken op jan.dooms@jaimes.be.
Carine Jungbluth heeft 22 jaar ervaring in IT en was de laatste 10 jaar gespecialiseerd in ESM en CRM systemen. Voordat ze bij Tessenderlo aan de slag ging, was Carine Jungbluth verantwoordelijk voor de ITIL Business consulting binnen de Devoteam groep. Naast consultancy opdrachten voor de grotere Europese bedrijven, was ze ook Education Manager EMEA bij IBM voor de ESM en CRM produkten van Software Artistry (overgenomen door IBM in 97).
Nog voor de start bij Devoteam in 99, was Carine 9 jaar lang EDP manager bij Sabena, Head of Professional Services bij Information Builders gedurende 2 jaar, en technisch ESM-CRM expert bij MSB.
Carine is burgerlijk ingenieur en viertalig.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !