Kennismanagement in de Praktijk
Organiseer & optimaliseer
het kenniswerk in uw bedrijf !
23 March 2006 (14-21)
Locatie:
Sofitel Diegem (Diegem near Brussels (Belgium))
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Prijs:
480 EUR (excl. 21% BTW)
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Waarom dit seminar?
Omdat meer en meer organisaties beseffen dat know-how bedrijfskritisch is,
voeren ze kennismanagement in.
Kennismanagement is de gestructureerde totaalaanpak om het kennis- en denkwerk
te verbeteren. Dit omhelst o.a. de opslag, de uitwisseling, de toegang, het
beheer en de uitbreiding van de aanwezige kennis.
Dit seminar geeft een inzicht in de mogelijkheden, en een overzicht van de hulpmiddelen
en methodes voor een succesvol kennismanagement.
Een goed kennismanagement helpt u o.a. om:
- Experten vinden - Hierdoor verhoogt het competentieniveau van uw
werknemers, en worden wielen niet opnieuw uitgevonden - men weet tot welke
experten of "communities of practice" men zich moet wenden met een specifiek
probleem.
- Frequent gestelde vragen juister, sneller en efficiënter te beantwoorden
- dit is o.a. belangrijk voor helpdesks en call centers. Hier draait alles
om het geven van het juiste antwoord op een zo kort mogelijke tijd, m.a.w.
om de kwaliteit van uw customer service. Ook het opstellen van lijsten met
veelgestelde vragen (een FAQ) kan ervoor zorgen dat deze vragen door meer
mensen kunnen worden beantwoord, waardoor experten zich met meer uitdagende
problemen kunnen bezig houden.
- Goede praktijken beter gebruiken - in uw bedrijf is heel wat kennis
aanwezig over het ontwikkelen van produkten, het beheer van projecten, het
samenstellen van teams, enz. Indien u deze kennis in een knowledge base verzamelt,
kan deze door meer mensen gebruikt worden.
- Nieuwe kennis te creëren - met een goed kennisbeheer kan u ervoor
zorgen dat de ganse organisatie leert, en dat meer mensen kunnen meepraten
over en zich meer betrokken voelen bij wat het bedrijf doet.
Een kennismanagement oplossing kun je echter niet kopen, het is een
combinatie van technologie om dit te ondersteunen, methodologieën
en good practices om dit in te voeren, en het inzicht dat dit een
competitief voordeel kan opleveren voor het bedrijf. Dit seminar leert u dat
dit laatste inderdaad mogelijk is, reikt u een methodologie aan om met beperkte
middelen te beginnen met kennisbeheer, en zet de soorten technologie op een
rijtje die kennismanagement mogelijk maken. Wij zullen het tijdens dit niet-technisch
seminar vooral hebben over de "best practices" bij de invoering van kennismanagement
in uw organisatie, en hoe u dit met tools kan ondersteunen.
Omdat Steven Warmoes reeds jarenlang bezig is met het ondersteunen en coachen
van kennisbeheerprojecten, worden deze best practices geïllustreerd met
talrijke stories en praktische tips. Ook binnen uw bedrijf zijn er gegarandeerd
gefocuseerde KM projecten te vinden die relatief snel indrukwekkende resultaten
kunnen opleveren. Typische toepassingen zijn:
- Bij groei nieuwe medewerkers sneller op niveau brengen
- Bij pensioneren of afslanken zorgen dat de know-how bewaard blijft
- het geven van betere (technische) service, i.h.b. bij het beantwoorden van
zowel interne (bv. helpdesk) als externe (bv. call center) vragen
- het beter begrijpen van de behoeften van uw klanten, waardoor u hen meer
passende produkten en diensten kan adviseren, en meer geschikte oplossingen
kan ontwikkelen. Dit is zowel belangrijk voor project consulting (optimaal
gebruik van de beschikbare resources met de juiste opleiding en skills) als
produktontwikkeling
- het sneller ontwerpen en innoveren door een beter (her-)gebruik van de beschikbare
kennis in uw bedrijf
- beter worden (en blijven) dan de concurrentie
Welke vragen worden toegelicht op dit seminar?
Dit seminar geeft u ook inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van interessante
technologieën zoals:
- groupware en collaboration tools
- recente tools als blogs, wikis en RSS
- search engines
- portals
- document management systemen
- content management tools
- distance en e-learning oplossingen
- business intelligence
- expertise location & management systemen
- expert systemen
Dit seminar toont u eveneens hoeveel kennismanagement u kan invoeren vertrekkend
van de standaardmogelijkheden van MS Office, Outlook.
Hoewel ICT de key enabler is, liggen de kritische
succesfactoren toch vooral in de organisatie rond deze ICT oplossingen. U leert
dan ook meer over:
- De rol van de Knowledge Manager (CKO, Chief Knowledge Officer)
- Communities of Practice: de "clubs van de slimme mensen". Dit wordt
steeds meer gezien als de kern goede praktijk in KM, en wij besteden er dan
ook ruimschoots aandacht aan.
- De rol van lijnmanagers
- Hoe een kennismanagement project opzetten ?
- De elementen van een "strategisch kennisplan", waarin u van de "haalbaarheidsfase"
over de "her-haalbaarheidsfase" in de "efficiëntiefase" terecht komt.
Steven Warmoes stoffeert zijn presentatie met talloze real-world illustraties,
gehaald uit zijn 20-jaar lange ervaring in de verbetering van het kenniswerk
in diverse bedrijven. U krijgt dan ook een antwoord op deze en andere vragen:
- Hoe kan je zelf een eenvoudige ondersteuning opzetten ?
- Hoe kan deze organisch, maar snel aanpassen aan de verandering van
manier van werken, i.p.v. een big bang ?
- Hoe kom ik tot gerichte kennis i.p.v. enorme stapels documenten die
niemand leest ?
- Welke hulpmiddelen staan er ter beschikking in de kennismanagement
discipline ?
- Hoe evolueert het gebruik volgens de maturiteit van de kennis - van
haalbaarheid over her-haalbaarheid naar efficiëntie ?
- Wat is de rol van de knowledge manager (CKO) ? Hoe pak je een kennisprojekt
aan ?
- Welke culturele faktoren spelen mee bij kennismanagement ?
Voor wie is dit seminar bestemd ?
Dit seminar is vooral interessant voor:
- Managers die een visie willen uitbouwen
- Kenniswerkers die professioneler willen werken, ook niet-informatici
- Verantwoordelijken voor ondersteuning van Groupware, Intranet, PC support,
...
- MIS professionals die informatie en kennis willen halen uit data
- Funktionele analysten en ontwerpers die oplossingen ontwerpen
- Betrokkenen in veranderingsprogramma's (Kwaliteitzorg, Business Process
Reengineering...)
- Organisatieontwikkelaars
- Verantwoordelijken voor vorming en competentiebeleid
Bovendien gaat dit seminarie enkel over toepassingen en vereist het enkel ervaring
in PC gebruik en eenvoudig surfen op Internet, dus geen grondige technische
voorkennis.
Volledig Programma
13.30u-14.00u
Registratie met koffie/thee en croissants
14.00u-15.30u
Overzicht van Kennis en Kenniswerk
- Kennismanagement: wat & waarom ?
- E-mail overlast en andere waarschuwingssignalen in kenniswerk
- Het kernkennisproces: VAN vraag TOT antwoord
- Stories: de eenheid van kennis
- Virtuele Bureaus en Kenniswinkels
- Standaardtools voor teamondersteuning en document beheer; integratie met
MS Office & Outlook
- Levenscyclus van kennis en kenniswerk in 3 fasen: haalbaarheid, her-haalbaarheid
en efficientie
- Organisatie
- De kennismanager en de rol van de Chief Knowledge Officer (CKO)
- De rol van lijnmanagers
- Communities of Practice
- Kennis in documenten
- Hoe kom ik tot gerichte kennis i.p.v. enorme stapels documenten die
niemand leest ?
- Kenniskwaliteit
- Wat kost het verzamelen van kennis ?
- Hoe aanzetten tot lezen en schrijven?
15.30u-15.50u
Break met koffie/thee en versnaperingen
15.50u-16u50
(Roland Duchateau,
kennismanager)
- Introductie van KM: opstart, korte & lange termijn objectieven, BPR.
- Beheer van expliciete bedrijfskennis: gestructureerd schrijven, taxonomie,
CMS ...
- Communitywerking: aanpak, evolutie, tools, voorbeelden ...
- KennisIntranet: strategie, personalisering, ontwikkeling, implementatie
...
16.50u-17u50
Overzicht van Gevorderde Kennistools
(Steven Warmoes)
- search engines
- portals
- document management systemen
- content management tools
- Blogs, Wikis en syndicatie
- digital asset management oplossingen
- groupware en collaboration tools
- virtuele vergaderingen
- distance en e-learning oplossingen
- business intelligence
- expertise location & management systemen
- expert systemen
19.00-19.45u
Case Study: KM in de praktijk
(Marnix Catteeuw, kennismanagement Technical Operations
InBev
)
- plaats van KM in de organisatie : opstart en evolutie
- gebruik van KM tools : successen en uitdagingen voor de toekomst
19.45-20.45u
Hoe kennismanagement invoeren?
- De operationele, tactische en strategische kenniscycli
- De kennisspiraal
- Projectaanpak
- Hoe kan deze organisch, maar snel aanpassen aan de verandering van
manier van werken, i.p.v. een big bang ?
- Timeboxing
- Strategisch Kennismanagement & uw kerncompetenties
- Metingen in Kennismanagement
- Rendabiliteit
- Investeringsanalyse
- Culturele factoren
20.45u - 21.00u
Vragen, samenvatting en besluit
Sprekers
Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.
Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.
U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !