Kenniswerk en Kennismanagement, geillustreerd in een Microsoft omgeving
Optimaliseer het gebruik van SharePoint, Office(365), Yammer, Skype, ... voor kenniswerk, collaboration en social networking in uw bedrijf!
19 May 2016 (14-21u)
Locatie:
Golden Tulip Brussels Airport (Diegem)
Gepresenteerd
in het Nederlands
door
Steven Warmoes
Prijs:
690 EUR (excl. 21% BTW)
Registreer NU »
This event is history,
please check out the List of Upcoming Seminars, or send us an email
Check out these related open workshops:
Check out our related in-house workshops:
Leerdoelen
Kenniswerk gebeurt hoe langer hoe meer virtueel:
- We zitten in meerdere (project)teams waar mensen buiten vergaderingen weinig fysiek bijeen zitten;
- We werken meer en meer netwerksgewijs met mensen van buiten onze teams en buiten onze organisatie, i.h.b. met klanten, leveranciers en partners;
- Met de "new way of working" werken we ook meer van thuis uit.
Een goed uitgebouwde ICT omgeving is hierbij vitaal, met passende functionaliteit, goede gewoontes en rollen.
Kennismanagement zorgt voor de verdeling en ontwikkeling van de kennis.
In dit seminar brengen we Goede Praktijken en Kritische Succesfactoren volgens het 3C model: Communicatie, Content, Collaboratie. We beantwoorden vragen zoals:
Communicatie:
- Hoe vinden we personen die iets kennen ?
- Welke communicatiekanalen zoals (micro)blogs, fora, mail, ... zijn waarvoor geschikt?
- Wat is de rol van een moderator of conversation facilitator ?
Content & Kennisbanken:
- Sterktes en zwaktes van verschillende hulpmiddelen zoals document- en mediabibliotheken, wiki's, FAQ lijsten, notitieprogramma's, ... ?
- Hoe beheer je de vindbaarheid en kwaliteit van die gedocumenteerde kennis ?
- Willen mensen wel kennis delen en opschrijven ?
Collaboratie:
- Welke tools voor duurzame samenwerking, en welke voor ad hoc samenwerking ?
- Hoe ondersteunen we netwerken en communities ?
- Hoe gaan we om met het verschil in ICT-maturiteit? Hoe vormen we mensen zodat iedereen goed meewerkt ?
Dit alles wordt geïllustreerd met Microsoft-tools zoals SharePoint, Office, Yammer en Skype, maar de goede praktijken zijn evenzeer in andere omgevingen toepasselijk. De voorbeelden komen zowel uit kleine als grote organisaties.
We besteden ook veel aandacht aan de Governance:
- Wie beheert de bedrijfsstandaarden zoals trefwoordensystemen, templates voor documenten en sites, zoekmotoren, navigatie, ... ?
- Wie ontwerpt de functionaliteiten in de 3C's
- Hoe is de relatie tussen Business en ICT als leverancier en uitbater van de platformen waarop dit allemaal gebeurt ?
- Wie beslist over de middelen en prioriteiten ? Kosten en Baten van kennisinvesteringen ?
- Hoe maak je een doorstart van een chaos aan systemen en toepassingen naar een ordentelijk goed beheerd geheel ?
- Welk soort projectmanagement past hier bij ?
Wat leer je tijdens dit seminar ?
- Principes, voorbeelden en bouwstenen van goed kennisbeheer
- Microsoft tools voor kennismanagement: wat, waarom & vooral hoe ?
- Welke rollen zijn er in elk team nodig ?
- Governance, Maturiteit, Organisatievormen, Kosten en Baten van KM
- Projectaanpak, quick wins en low-hanging fruit, ...
- Hoe doen anderen het ?
Voor wie is dit seminar over kennismanagement op het Microsoft platform bestemd ?
De doelgroep zijn mensen aan de businesskant, verantwoordelijk voor bepaalde aspecten van kenniswerk en kennismanagement, en de ICT mensen die met hen samen werken:
- Kenniswerkers en hun managers die hun eigen werking willen verbeteren
- Kennismanagers en hun medewerkers
- Verantwoordelijken voor het Intranet
- Content managers, Conversation managers, Collaboration managers
- Medewerkers uit interne communicatie, procesmanagement en HR die de ICT-ondersteuning van KM beter willen begrijpen
- Betrokkenen in veranderingsprogramma's (Kwaliteitzorg, Business Process Reengineering, ...)
- Vormers en ondersteuners van Office-toepassingen
- Informatiearchitecten
- Business Analisten
- ICT'ers verantwoordelijk voor de ondersteuning en het goed gebruik van SharePoint e.d.
Volledig Programma
13.30u-14.00u
Registratie met koffie/thee en croissants + Networking opportuniteit
14.00u
Inleiding: Kenniswerk en Kennismanagement
- Virtuele samenwerking
- Doel van kennismanagement; over vragen en vraagstukken
- Het 3C-model: Content Communicatie Collaboratie
- Basisarchitecturen voor kenniswerkers: virtuele bureau & kenniswinkel
KM-functionaliteiten, goede praktijken en kritische succesfactoren
- Basis architectuur in SharePoint voor kenniswerkers: apps & sites
- Integratie met Office
Content - Documentatie - kennisbanken
- Documentatie vs. registratie
- Document bibliotheken
- Metadata - kolommen
- Technische types
- Functionele types - inhoud- en procesondersteunend
- Filteren en zoeken
- Trefwoorden - tags - Folksonomy - Taxonomy
- Hoe ver moet een taxonomie gaan?
- 1 of meerdere kennisbanken ?
- Het termenarchief - synoniemen en vertalingen
- Wanneer beheer je termen al dan niet via termenarchief
- Wie beheert de termen? Centraal of decentraal?
- Impact van metadata op de zoekmogelijkheden
- Hoe ver ga je in het gebruik van metadata?
- Hoe verzeker je de consistentie van de metadata en trefwoorden?
- Veel of weinig document bibliotheken?
- Versiebeheer
- Moet elke versieproblematiek met versiebeheer opgelost worden?
- Inhoudstypes
- Multimedia content
- Content zonder documenten
- Content in lijsten bv. FAQ's, voor- en nadelen
- Wanneer documenteren in Officeformaat, en wanneer in PDF?
- Wiki's als alternatief voor documenten
- OneNote om snel ad-hoc kennis te verzamelen en te combineren
- Content via webpagina's
- Kritische succesfactoren
- In hoever kan kennis opgeschreven worden? Tacit knowledge
- Kwaliteit van expliciete kennis - gestructureerd schrijven
- Volledigheid en maturiteit van kennis
- kennis in verhalen, modellen en cijfers
- hoe weet lezer wat de kwaliteit is van de kennis?
- Het Rood-Oranje-Groen model
- Kwalificeren van kennis; sterretjes en likes
- Wat doet lezer bij vragen over de gedocumenteerde kennis?
- Dragen procedures kennis over?
- Willen mensen lezen en schrijven?
- Willen mensen kennis delen? Kennis en macht
- Hoe geraakt je kennisbank opgestart en gevuld?
- Hoe ver ga je in het documenteren van kennis? Documentatie als investering
- Hoe snel kennis capteren aan zo laag mogelijke kost
- Van wie is de kennis ? Wie houdt de kennis in orde ?
Communicatie - Sociale Functies
- Wat je kent of Wie je kent ?
- Info over personen - social search
- Discussiefora
- Blogs & reacties
- Yammer: Facebook voor professioneel gebruik
- Hoe volg je nieuws op - RSS & Alerts
- Webmeetings - Skype
- Kritische succesfactoren
- Welke media gebruik je?
- Impact op mailverkeer
- De noodzaak aan een moderator of conversation facilitator
- Welke richtlijnen voor goed gebruik?
- Welk soort vorming is aangepast?
Collaboratie
- Revisiefuncties in Word, PowerPoint & Excel
- Ik-gestuurde collaboratie via OneDrive
- Ad hoc groepen via Groups
- Duurzame samenwerking via teamsites
- Standaardarchitecturen voor sites - templates
- Kritische succesfactoren
- Maturiteit van gebruikers
- Proces gerichte vorming
- Secretaris per site
- Cognitive overload
- Gebruik van doelgroepen
- Zoekmotoren op maat
- Goede gewoontes in een groep
- Taakverdeling binnen team
- Communities voor kennisdomeinen die niet tot 1 team beperkt zijn
- Kunnen persoonlijke mappen nog ?
Korte verkenning van special topics
- Mobile & offline werken
- Kennis coderen in software
- Leren uit cijfers: business intelligence
- Artificiële intelligentie
Concrete Cases en hun Lessons Learned
- Piramid, een SharePoint platform om kennis te delen en te verbeteren tussen overheid en privé. Lessons learned over o.a.:
- de rollen van de Architect, Content-, Collaboration- en Communication facilitators
- de business case en key performance indicators
- hoe iedereen doen meewerken en kennis doen delen
- Een omgeving voor (interne) consultants, met lessons learned over het evenwichtig gebruik van documenten, blogs, wiki's, sociale functies, ... voor verschillende contexten van kenniswerk: kennisondersteuning on the job, kennisbanken (met documenten en wiki's), opleiding, samen leren en ontdekken in Communities of Practice, de Kenniswinkel, kennisnieuws
- Een Intranet gebaseerd op SharePoint, met lessons learned over
- de governance, i.h.b. de noodzaak van een urbanist
- een kenniskaart die duurzaam is en reorganisaties overleeft
- termen-gebaseerde navigatie
19.00u - 20.45u
Kennismanagement & Governance
- Het Kennismanagement proces: welke tools voor welke functies ?
- Organisatie & Governance
- Governance aan de business kant: wie is waarvoor verantwoordelijk?
- Jobomschrijving van kennissecretarissen, urbanisten en architecten, en Content-, Collaboration- en Communication facilitators
- De verantwoordelijkheid van de lijnmanagers
- De community van kennissecretarissen
- Relatie met governance aan de technische kant
- KM in de ruime zin
- HR aspecten
- Procesaspecten
- Bedrijfsstrategie
- De functie Kennismanagement; Kritische succesfactoren aan HR
- De KM-interfacegroep
- Netwerk van KM ambassadeurs
- Metingen, Kosten en Baten
- Starten via acute kennisproblemen en/of top-down
- Hoe motiveer je investeringen in KM ?
- Hoe (door)starten ?
- Hoe groeien vanuit een chaos van systemen?
- Maturiteit van gebruikers
- Wat zet je over naar SharePoint en wat niet?
- Conversietools
- Code schrijven of niet?
- Welk soort projectmanagement? ABCD indeling van projecten
20.45-21.00u
Vragen, samenvatting en besluit
21.00u
Einde van dit seminar
Sprekers
Steven Warmoes is zelfstandig consultant in kennis- en informatiedeling sedert 1987, waarbij hij heel vaak de interne netwerk- en communityvorming bevordert via kennismanagement, collaboration en social media. Hij adviseert en coacht teams en organisaties, o.a. Belfius, ING, FOD Buitenlandse Zaken, FOD Sociale Zekerheid, IWT, SERV, Onafhankelijke Ziekenfondsen, CNH, Transics, ... alsook kleinere bedrijven en social profit organisaties.
Steven Warmoes is Burgerlijk Ingenieur Informatica, en Master General Management (Vlerick School). Hij publiceert regelmatig op zijn blog http://blog.warmoes.com/.
U kunt hem kontakteren per email op steven@warmoes.com en via www.warmoes.com, waar u talrijke referenties over kennis en kenniswerk kan vinden. U kan Steven ook volgen via twitter: @stevenwarmoes.
Questions about this ? Interested but you can't attend ? Send us an email !